عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی کالا‌های قاچاق نمی‌توانند به فروش برسند و جلوی آن‌ها گرفته می‌شود.

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیر فعالیت سامانه مودیان مالیاتی بر ایجاد عدالت مالیاتی گفت: فرآیند مالیات ستانی در کشور ما در دهه‌های گذشته ممیز محور بوده و با دخالت ممیزان مالیاتی، مالیات از افراد در جامعه اخذ می‌شد که مشکلات متعددی از جمله اعمال نظر شخصی این ممیزان را در پی داشت.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس بیان کرد: از طرف دیگر بسیاری از مودیان در کشور شناسایی نمی‌شدند و به صورت کاملا ناعادلانه از سایر افراد مالیات اخذ می‌شد.

وی اظهار کرد: سامانه مودیان مالیاتی گام بسیار خوبی برای عدالت محور کردن فرآیند اخذ مالیات‌ها است که سیستم ممیز محور را کنار گذاشت و به صورت سیستمی اقدام به شناسایی مودیان و اخذ مالیات از آن‌ها می‌کند، اما این امر کافی نیست و باید توسعه پیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: بعد از راه اندازی این سامانه، اعتراضاتی به آن شده و باید این مشکلات حل و فصل شود تا سامانه مودیان مالیاتی جایگاه واقعی خودش را پیدا کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: باید با استفاده از شیوه‌های نوین از فرار مالیاتی در بستر سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی جلوگیری کنیم. با استفاده از این سامانه تمام فعالان اقتصادی شناسایی می‌شوند.

همتی گفت: یک ضرر هنگفت ما در حال حاضر این است که عده‌ای با درآمد بالا با استفاده از این سامانه هنوز شناسایی نشده‌اند و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. وقتی این افراد مالیات خود را نمی‌دهند دولت هم مجور می‌شود کمبود و کسری را از جیب کارمندان و قشر‌های ضعیف بردارد که یک ظلم مالیاتی به حساب می‌آید.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس بیان کرد: افزایش کمّی تعداد مودیان خیلی مهم نیست بلکه مهم افزایش کیفیت است و برای افزایش کیفیت باید مالیات از بخش‌های کلان اقتصاد اخذ شود و در مقابل عده‌ای که درآمد کمی دارند از پرداخت مالیات معاف شوند.

وی درباره تاثیر راه اندازی این سامانه بر جلوگیری از قاچاق کالا و رشد اقتصاد زیر زمینی گفت: ما اقتصادی عظیم در کشور داریم که به دلیل پنهان بودن از دید سازمان امور مالیاتی، اقتصاد زیرزمینی نامیده می‌شود. افراد با واردات کالا‌های زیادی به صورت قاچاق به کشور و ندادن عوارض گمرک و سایر هزینه‌ها این کالا‌ها را در کشور به فروش می‌رسانند و سود زیادی هم می‌کنند.

همتی بیان کرد: با سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی مقرر شد که جریان کالایی در کشور از ابتدا تا انتها رصد شود. با این رصد، کالا‌های قاچاق نمی‌توانند به فروش برسند و جلوی آن‌ها گرفته خواهد شد و مردم هم با این اتفاقات به این باور می‌رسند که بستر عدالت مالیاتی در کشور فراهم شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۵ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
سلام چرا دولت از کارمندان سازمان اموزش فنی وحرفه ای مالیات بیشتری نمیگیرد تا انان بیشتر شرمنده خانواده باشن چون شرمندگی شرمندگی هست چه کم چه زیاد....پس به معیشت منه کارمند سازمان اموزش فنی وحرفه ای هم فکری کنید امور مالیاتی چرا از خود نمیپرسد چرا سازمان به این بزرگی این همه کم مالیات میدهدمگر اینان حقوق بگیر دولت نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
اگر واقعا میخواهید به این موضوع مالیات خاتمه دهید راهش را به شما میگویم شما از تمامی مردم بی چون و چرا مالیات میگیرید فقط مانده یک قشر ثروتمند که آنها در اداره های دارایی نفوذی دارند پولدار دخترش را داده به یک فرد کارمندمالیاتی کم بضاعت ویا پسرش یک دختر کارمندی که در دارایی کارمیکند این وصلت در تمامی کشور حاکم است وحتی پسر ویا دختر فئودالی با روابط به دارایی راه پیدا کرده وکارمند دارایی شده وقوانین مالیاتی را دور میزنند ودر دارایی مامور اجرا ئیات دارد وهمشان دکور هستند اما ماموریت نشسته وایستاده وغیره میگیرند ودر عالم خود چرخ میزنند در بند د تبصره هشت که مربوط به به آموزش وپرورش بود حسابداران آموزش وپرورش بودند که با فشار ماموران اجرائی مالیات را وادار به حسابرسی ووصول مالیات میکردند که بتوانند سهمیه آموزش وپرورش را جدا کننداین شل ممد بازی از زمان دولت خاتمی شروع وجا افتاده حالا بادید باز راه حل پیدا کنید
آخرین اخبار