نوسازی ناوگان هوایی و ورود چندین فروند هواپیما به بخش حمل‌ونقل هوایی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت صنعت هوایی کشور شود.

نوسازی ناوگان هوایی کشور یکی از برنامه ها و اولویت‌های دولت طی امسال است که در این حوزه باید از توان و ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.

در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور بسته به اقلیم و تعداد فرودگاه‌ها و جمعیت کشور، به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف‌ و بهبود شرایط ناوگان، چهار سیاست تعیین و تبیین شده‌ که یکی از این سیاست‌ها افزایش تاب‌آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم‌ها از طریق بازگشت هواپیماهای زمین‌گیر به مدار بوده‌ است.

هم اکنون ٣٣٠ فروند هواپیمای زمین‌گیر در ناوگان هوایی کشور وجود دارد از این تعداد ١۶ فروند هواپیما بیش از ١٠ سال است که زمین‌گیر هستند، ۶٨ فروند هواپیما کمتر از ١٠ سال و بیشتر از ۵ سال و ٣٩ فروند هواپیما هم بین ٢ تا ۵ سال زمین‌گیر بوده‌ اند.

طبق آمارها حدود ۵ درصد از جامعه از طریق بخش هوایی سفر می کنند و برای جابجایی این تعداد از مسافران نیاز است که ناوگان بخش هوایی کشور نوسازی و یا بازسازی شوند که با توجه به برنامه های صورت گرفته و از طریق توان و دانش مهندسان کشور امروز بخشی از هواپیماهای زمین گیر سرخط و فعال شده و وارد مدار شده اند. 

متوسط عمر ناوگان هوایی را به زیر ۲۰ سال کاهش می‌دهیم

 چندی پیش رئيس سازمان هواپیمایی کشوری از افرایش تعداد هواپیما‌های فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داد و گفت: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیمای جدید به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیما‌ها تاکنون عملیاتی شده است.

محمد محمدی بخش گفت: متوسط عمر ناوگان هوایی کشور از ۲۸.۵ سال در ابتدای دولت سیزدهم امروز به ۲۶ سال رسیده است و عمر ناوگان نه تنها ۲ سال جوان‌تر شده بلکه ۲ سال از پیری ناوگان جلوگیری شده است و در نظر داریم متوسط عمر ناوگان را به زیر ۲۰ سال کاهش دهیم.

 تعداد  هواپیماهای کشور تا پایان سال به ۲۵۰ فروند می‌رسد

 همچنين در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر برنامه ریزی برای نوسازی و نونوار کردن ناوگان حمل ونقل هوایی در حال انجام است و سازمان هواپیمایی به شدت پیگیر این موضوع است.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور شرکت های هواپیمایی در حال حاضر از ۶۰ فروند ناوگان هوایی که وارد شده ، تعدادی را وارد ناوگان هوایی خود کرده و امیدوار هستیم هرچه سریعتر این موضوع بتواند زمینه ساز نوسازی  صنعت هوایی کشور شود.

او می گوید: تا پایان سال  تعداد  هواپیماهای کشور به ۲۵۰ فروند می‌رسد و این امر نقش بسیار موثری در افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور خواهد شد.

بر اساس این گزارش صنعت حمل ونقل هوایی پیشران توسعه کشور است و این صنعت در ایران بیش از ۴۳ سال است که در جنگ تمام عیار قرار دارد و از تحریم گذشته است.

به گفته بسیاری از کارشناسان، صنعت حمل ونقل هوایی به عنوان ایمن‌ترین بخش حمل ونقلی کشور  است که علی رغم قرار داشتن در شرایط سخت تحریم، شرکت های هواپیمایی یاد گرفته‌اند که چگونه این صنعت را حفظ کنند و در حوزه ایمنی و امنیت رتبه قابل قبولی را در سطح دنیا کسب کرده‌اند.

رفع نیاز‌های این صنعت در قالب یک برنامه ده ساله  و ۴ راهبرد از جمله تاب آوری، نهضت تعمیر قطعات، تامین نقدینگی برای نوسازی ناوگان و ساخت هواپیمای بومی تعریف شده است که به گفته کارشناسان، بخشی از این برنامه ها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تحقق می‌یابد.

 استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی

در همین رابطه محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان یک راهبرد در صنعت حمل و نقل هوایی است تا جایی که امروز نه تنها هیچ موتور و قطعه‌ای برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شود بلکه تعدادی از شرکت‌های صاحب سبک قطعات‌شان در ایران تعمیر می‌شود.

بر اساس این گزارش، استفاده از توان داخلی کشور برای اورهال و تعمیر کردن ناوگان هوایی یکی از مهم ترین برنامه هایی است که طی چند سال گذشته عملیاتی شده و همین اقدام  باعث شده است که تحریم ها در حوزه هوایی کشور در حوزه نوسازی ناوگان بی تاثیر باشد.

برچسب ها: حمل ونقل ، صنعت هوایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
خدا خودت نجاتمون بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
هرجا هواپیمای از رده خارج وغیره قابل مصرف است در خطوط هوایی ایران است بعد بجای اظهار تأسف .اظهاری خوشحالی میکنند .هر موقع هواپیمای نو و صفر روز دنیا وارد خطوط هوایی کشور کردید از خودتان تعریف کنید .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
سلام اگروقت کردید سراغی هم از کارکنان سازمان اموزش فنی وحرفه ای کشور بگیرید تا بدانید هرچه قدر هم نو نوار بشود تا وقتی عدالت در حقوقها نباشد ومن کارمند با27سال یابقه شرمنده خانواده باشم فرقی نمیکند چون توان استفاده را ندارم پس اول عدالت بعد کارهای دیگر......باشه.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
مثل ورود خودروهای صفر به کشور
تا کی این دروغ ها و وعدها را ادامه می دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
پیراهن و شلوار نو میدن به مهماندارها اینجوری نو نوار میشه :))
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۱:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
باید ساخت فرودگاه‌ها و خرید هواپیما و تجهیزات فرودگاهی را تا حدود زیادی به بخش خصوصی داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
چه فایده فقط برا پولداراس. آخرشم همه شون به جمهوری اسلامی توهین میکنن و صرفا برا پروازهای استانبول استفاده میشه تماشای کنسرت‌های مبتذل...
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۳۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
اونی که نونوارمیشه عذاب آخرت ودردناک وابدی مقامات ایرانه """
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۳۶ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
غلط کرده نومیشه که گفته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
ناوگان اتوبوس رانی را درست کنید هواپیمایی پیش کش بلیط اتوبوس بین شهری پیدا نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
طبق آمارها حدود ۵ درصد از جامعه از طریق بخش هوایی سفر می کنند// برای 95 درصد مردم راه آهن ارزان و ایمن بسازید. نه جاده و نه هواپیما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
باید پول نقد بدن ایرباس وبوئینگ فقط
هواپیما صفر خشک و همون ۵۵۰ تا
وارد بشه.تا وضیعت صنعت هوایی خوب
بشه هواپیما دست دوم حتی با عمر کمتر
از یکسال هم که هنر نیست وارد بشه
فقط خشک مدل2023
Netherlands
ناشناس
۰۵:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
لطفا راجع به سويه جديد كرونا خبر بذاريد گلو درد شديد و گوش درد شديد گرفتيم كل بدنشون چندروزه ميلرزه بگيد ماسك بزنن مردم خواهشا، واكسن درست حسابى هم كه نزديم
آخرین اخبار