محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در برنامه تهران بیست در خصوص پشت پرده افزایش قیمت خودروهای فرسوده و اسقاطی گفت: آن چیزی که سر زبان ها افتاده این است که صاحب خودروی فرسوده می تواند خودرو وارد کنند و به همین دلیل افراد تشویق شدند که خودروی فرسوده بخرند و در این صورت می تواند خودروی خارجی وارد کند در صورتی که این افراد باید گواهی اسقاط داشته باشند و قیمت گواهی اسقاط هر خودرو سواری ۳۵ میلیون تومان است و افراد باید نصف این قیمت را پرداخت کنند و با ۱۷ و نیم میلیون می توانند گواهی دریافت و خودرو وارد کنند.
وی افزود: هر فردی بخواهد می تواند به مرکز اسقاط مراجعه کند و گواهی بخرد. ۴۰ هزار گواهی اسقاط موجود داریم و با این میزان گواهی ها می توان نزدیک به ۸۰ هزار خودرو وارد کشور کرد. مردم هیچ نگرانی نداشته باشند و مشکلی برای واردات نداریم.
وی در ادامه بیان کرد: قرار است حداکثر ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود که ما فقط ۲۰ هزار گواهی خودرو کمبود داریم و می توانیم این میزان را نیز تولید کنیم. ۱۰ هزار خودرو تا پایان سال گواهی اسقاط خواهد گرفت.
مشهدی شریف افزود: آئین نامه شفاف بیان نشد و باعث شد که موجی در رسانه ها شکل بگیرد. برای واردات خودروی خارجی ۵۰ درصد یک گواهی اسقاط کافی است. ۱ونیم درصد قیمت خودرو اگر گواهی اسقاط نباشد به صندوقی واریز می شود و این مبلغ صرف اعطای تسهیلات برای خرید خودروی داخلی می شود.
وی افزود: ما باید برای اسقاط خودروهای فرسوده تسهیلات در نظر بگیریم تا آنها تشویق به اسقاط شوند ولی تمام اقدامات ما تنبیهی است. روزانه ۱۳۲ هزار تومان خودروی فرسوده در طول روز بنزین بیشتری از خودروی نو مصرف می کند که در سال خودروی فرسوده ۵۰ میلیون بیشتر بنزین می سوزاند.
مشهدی شریف گفت: خودروی فرسوده برای کاهش تصادفات، اشتعال زایی و کاهش آلودگی هوا باید اسقاط شود. این بند که به بیرون درز کرده و هنوز هم تصویب نشده سبب این التهابات بازار شده است که قیمت خودروی فرسوده بالا برود و مردم فکر کنند که باید خودروی فرسوده داشته باشند. این گونه نیست که صاحب خودروی فرسوده باید اقدام به واردات کند.
وی ادامه داد: در مورد بحث واردات مردم نگرانی نداشته باشند. این فضایی که یک هفته است در کشور جریان پیدا کرده صرفا یک بازی رسانه ای است و خرید گواهی اسقاط برای واردات خودروی میلیاردی به ۱۷ و نیم میلیون اصلا قیمتی نیست.
برای واردات خودروی خارجی گواهی اسقاط ۱۷ میلیونی لازم است
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: بحث واردات خودرو و اسقاط خودروی فرسوده در قبال واردات موضوع جدیدی نیست و همچنان هم ادامه دارد. داشتن خودروهای فرسوده و اسقاطی برای واردات خودروی خارجی موضوع کاملا اشتباهی نیست ولی دقیق هم نیست.
وی ادامه داد: برای واردات خودروی خارجی فرد وارد کننده باید عوارض اسقاط را پرداخت کنند از سوی دیگر اسقاط خودروی فرسوده به این صورت است که صاحب خودروی فرسوده باید ثبت نام کند و خودرو را اسقاط کند و سپس گواهی بگیرد.
سالاریه گفت: مراکز اسقاط هم هستند که نسبت به خرید خودروی فرسوده اقدام می کنند و وقتی اسقاط می شود گواهی اسقاط را دریافت می کنند و آن مرکزی که گواهی اسقاط را دارد آن را در سامانه بارگذاری می کند. افراد وارد کننده نیازی نیست خودشان خودرو بخرند و اسقاط کنند و می توانند گواهی اسقاط مراکز را دریافت کنند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: تاکنون قانون قید نکرده که برای واردات خودرو تسهیلاتی داده شود. ما درصدد نیستیم که تمام تقاضای بازار را با خودروی خارجی تامین کنیم.
سالاریه ادامه داد: ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار خودرو را با این طرح می توانیم از رده خارج کنیم و بخشی از آن را می توانیم برای واردات خودروی خارجی استفاده کنیم. گواهی اسقاط به وفور وجود دارد و مشکلی برای تامین گواهی اسقاط وجود ندارد.
وی افزود: مردم نباید پول زیادی بابت خرید خودروی فرسوده بدهند که مرکز اسقاط نهایتا ۵۰ میلیون پول به آنها بدهد بلکه باید گواهی اسقاط را با ۱۷ و نیم میلیون خریداری کنند. باید منتظر تصویب آئین نامه باشیم.
چطور الان دوباره از اون گواهی استفاده می کنید؟
اینکه بعد از مدتها یک طرح بیاد و قشر ضعیف که ماشین فرسوده سوار میشن هم نفع ببرن رو نمیتونید تحمل کنید؟
۴۳ سال شب خوابیدیم صبح بیدار شدیم دیدیم هرچی که فکرشو بکنید گرون شده،ما هم تحمل کردیم حالا چه ایرادی داره اسمون برای ماها یکبار افتابی بشه،قابل توجه اونایی که دارن سکته میزنن با گرون شدن خودروی مدل پایین
اینجوری بازارو به هم ریختی دم زمستونی و من جوون بدبخت همچنان رو موتور باید زندگیمو ریسک کنم با این وضع رانندگی
البته ۲ دهه است که دولت ها تو تسهیلات جایگزینی خودرو فرسوده موندن و نمیدونن چیکار کنن!!
شما فقط حرف نزنید، اوضاع خودش درس میشه
دستای پشت پرده زیادی داره، مثلا تو سایت نوشته شرکتی سهامی خاص ۱۸۵ میلیون سهم داره و ۴تا صندوق سرمایه گذاری هم سهام قابل توجهی ازش دارن .ولی جالبتر اینکه مردم عادی ۷۵ میلیون سهم دارند یعنی فقط ۵ درصد از سهام شرکت ،حالا چی شد ۹۵ درصد دیگش؟؟ معلومه دیگه اینا باهاش بازی میکنن ملت رو سر کیسه میکنن..هیچوقت رصد نمیکنه..فقط پول مردم آب میره..اگه کسی هست به گوشی اون بالا دستی برسونه..
آخه ما قشر بدبخت بیچاره چطور میتونیم خودرو با این قیمتهای کذایی رو وارد کنیم؟!
بچسب به زندگیت مرد حسابی
ماشینتم نگه دار خواستی بفروشی هم به قیمت روز بده به یه جوون بدبختی مث من
همش دنبال یه شبه پولدار شدنید حتی تو این سن؟
ماشین هایی که اسقاط شده که کارش تمامه اصلا مگر ماشین های اسقاطی رییس دارد اجازه بدید ماشین های قراضه به معنی واقعی از جاده جمع شوند
باید خودروهای فرسوده که الان دارند تردد می کنند خریداری شوند تا مشکل آلودگی حل شود
از طرفی افرادی که خودروهای فرسوده در حال تردد دارند و از آن کاسبی میکنند و از قشر ضعیف هستند باید قیمت مناسبی داشته باشد تا با آن برای خودشان خودرو تهیه کنند
مثلا پراید 700 کیلو هستش یا پژو پارس یا405 ، 1100 کیلو کل خودرو!! حال شما لاستیکها و صندلیها و تو دوزی کامل و شیشه ها و باطری و قطعات پلاستیکی داخل موتور و موکت کف و.... را ازش باز کن میبینی نهایت 300-400 کیلو برای پارس هم نیشه و پرایدم که یه 100 کیلو حلبی داره خخخخ
این کار بنفع همه ماست چه مردم و چه صنعت
برق اتمی را هم به نسبت خورشیدی و بادی نباید چندان پاک دانست و چندان پاک نیست
در کل ایران بهشت خودروهای برقی است