معاون بهبود تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه موضوع کمبود و گرانی گوشت قرمز را به یکباره و در کوتاه مدت با آن مواجه نشده ایم، گفت: کمبود گوشت قرمز همچون یک زخم کهنه ای است که در اثر برخی از دخالت و بی توجهی به توسعه روستایی حاصل شده است.

محمدابراهیم حسن‌نژاد در دهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی علوم دامی ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: موضوع تامین مواد پروتئینی و گوشت قرمز مساله مهم و با اهمیتی است که بایستی محققان کارهای علمی خود را به آن سمت جهت دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش اجرایی نیز در این موضوع راهگشا برای حل مشکلات خواهد بود، اظهار کرد: بیش از ۱۱.۵ میلیون تن شیر، حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت سفید و ۱۳۶ هزار تن عسل در کشور ما تولید می شود که اگر خللی در این تولیدات به وجود بیاید کشور را با واردات نمی توان پاسخگو بود.

وی با بیان اینکه این حجم تولیدات را در هیچ کجای دنیا نمی توانیم تامین کنیم، گفت: زیرا کشور بزرگی هستیم که قابل مقایسه با کشورهایی که جمعیت اندکی داشته و تولیدات آن ها تمرکز دیگری دارد به واردات نمی توانیم اتکا کنیم.

حسن نژاد افزود: امروز فناوری، انتقال و خرید، تامین ارز و واردات منابع برخی منابع برای کشور ما سخت است و تامین آن در کشورهای دیگر بسیار سخت و غیرممکن است بنابراین توجه به داخل و اتکای به تولیدات داخلی و شناخت آسیب های موجود در این بخش برای تولیدات محصولات دامی را باید وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه ها، محققان و مردم توجه ویژه داشته باشند.

وی به موضوع تولیدات روستایی، دام سبک و سیاست های موجود اشاره کرد و اظهار کرد: در طی سه سال گذشته در بخش دامپروری روستایی کشور با مشکلاتی مواجه بودیم که با دخالت های غیرتخصصی و ناسازگار با تولید و توسعه روستایی با امر تولید صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه این دخالت ها امروز تولید کشور را به خصوص در گوشت قرمز تحت تاثیر قرار داده، گفت: امروز یک مساله ای است برای ما و دانشگاهیان که بیشتر به آن پرداخته و به آن متمرکز شویم تا به راه حل هایی برسیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.