صليب سرخ اعلام کرد ۵۰ درصد مردم افغانستان با کمبود غذا و خدمات صحی روبرو هستند و با وجود واگذاری مسئوليت ها این سازمان برنامه ای برای خروج از افغانستان ندارد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان اعلام کرده است که در حال حاضر نیمی از جمعیت افغانستان به غذا و خدمات صحی دسترسی ندارند.

ایلوی فیلیون، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افغانستان گفت این بدان معناست که انبوهی از کودکان دچار سوء‌تغذیه، افرادی‌که عضوی از بدن خود را از دست داده‌اند و خانواده‌های سرماخورده در شب‌های سخت زمستان به کمک نیاز دارند، اما تعداد کمی از آن‌ها کمک به دست خواهند آورد.

فیلیون افزود که یکی از برنامه‌های بسیار موفقی‌که این نهاد در دو سال گذشته از آن حمایت کرده است، برنامه تاب‌آوری شفاخانه نام دارد.

به گفته وی، این برنامه معاش ۱۰ هزار و ۹۰۰ پزشک، پرستار و کارمند صحی را در ۳۳ شفاخانه در سراسر کشور که به ۲۶ میلیون تن خدمات‌رسانی می‌کند، پرداخت کرده است.

فیلیون گفت که این برنامه ادویه‌جات و سایر لوازم صحی و همچنان هزینه‌های برق، خدمات آمبولانس، آزمایشات لابراتواری و غذا را برای بیماران فراهم کرده که میلیون‌ها افغانستانی از این کمک حیاتی بهره برده اند.

رئيس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان گفته است که برنامه تاب‌آوری شفاخانه به‌عنوان یک اقدام توقف اضطراری به‌هدف جلوگیری از فروپاشی سیستم مراقبت‌های صحی افغانستان به‌دنبال تغییر قدرت در کشور در اگست ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بود.

با وجود واگذاری مسئوليت ها، اما رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت که افغانستان دومین عملیات بزرگ صلیب سرخ در جهان است و این نهاد هیچ برنامه‌ای را برای خروج از این کشور ندارد.

گفتنی است که سازمان جهانی صحت به تازگی از کمبود بودجه بشردوستانه این نهاد برای افغانستان خبر داده و گفته است که با بودجه‌ بشردوستانه‌ فعلی، احتمال می‌رود که روزانه ۲۴ مادر در افغانستان به‌ دلیل امراض قابل پیش‌گیری جان بدهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.