وزارت راه و شهرسازی طرح‌های نیمه تمام قم را راهبری کند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولیت طرح‌های نیمه تمام با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی با راهبری، حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی ذوالنوری در جلسه شورای اداری استان در سالن کرامت استانداری، همچنین با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر حل مشکل طرح‌های منوریل و فرودگاه قم گفت: این ۲ طرح برای نظام به یک تابلوی ناکارآمدی تبدیل شده‌است.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شب گذشته از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موافقت اصولی و مجوز احداث فرودگاه امضا شد گفت: کار به جریان افتاده، ولی محقق کردن یک طرح زمان‌بر است.

ذوالنوری همچنین راه‌های استان را نیز از مشکل‌های این استان دانست و گفت: قم گره مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، بخشی از طرح‌های نیمه‌کاره برای قمی‌ها و مردمی که از این استان آمدوشد می‌کنند، مشکل‌ساز است.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمربند شمالی قم یا بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۳۲ کیلومتر بیان کرد: زیرسازی آسفالت این طرح با بتون است و در کشور دو یا سه مورد بیشتر مانند این طرح نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذوالنوری عنوان کرد: مردم غرب و جنوب و مرکز کشور از قم عبور می‌کنند، بعضا در بزرگراه امام علی (ع) تصادف‌های متعددی رخ می‌دهد، گاهی میدان ۷۲ تَن قفل می‌شود که مشکل‌هایی را برای مسافران و مجاوران ایجاد می‌کند.

نایب رئیس مجلس در ادامه گفت: بانک‌های ملی و مسکن قرار بوده، تسهیلات این طرح را تامین کنند، هنوز مطلقا ورود نکرده‌اند و این آسیب متوجه شهر قم و پیمانکار است.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این طرح سه سهم دارد، که بخشی از آن مربوط به مشارکت بانکی، بخشی در ارتباط با دولت و بخشی دیگر نیز با پیمانکار است،آورده دولت خیلی ناچیز بوده، و پیمانکار سهم بیشتری دارد.

ذوالنوری تصریح کرد: باید هم تلاش و هم هزینه کنیم و هم فحش بخوریم، ولی آن مطلوبی که باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاده است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه مسئولان دولت برای احداث مسکن در کشور بسیچ شده‌اند و کار‌های خیلی بزرگی نیز صورت گرفته است گفت: چیزی که می‌توانست در افزایش رضایتمندی مردم و سرمایه عمومی و اجتماعی مهم‌ترین تاثیر را داشته باشد، متاسفانه الان به دلایلی در حال تبدیل شدن به نقطه ضعف و مطالبه و ناراضی‌سازی علیه نظام است.

ذوالنوری با ذکر این نکته که این مشکل‌ها باید توسط راه و شهرسازی اصلاح شود گفت: نقیصه به وزیر فعلی راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود، از گذشته این مسائل بوده و زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده است.

نایب رئیس مجلس برآوردی که برای هزینه واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن شده را مورد توجه قرار داد و گفت: با رشد فزاینده تورم، توان و بضاعت مردم در حال کاهش است، مصالح گران‌تر می‌شود، در نتیجه باید سهم‌آورده بیشتری نیز داشته باشند.

ذوالنوری تصریح کرد: در بین مسیر اجرای طرح، مردم نمی‌توانند این آورده را داشته باشند، اگر سهم خود را نیاورند باید از تسهیلات بانکی استفاده شود.

او ادامه داد: بانک‌ها واقعا از دادن تسهیلات مسکن استنکاف و خودداری می‌کنند، به‌ویژه بانک‌های خصوصی به این موضوع ورودی ندارند، دولت باید بانک‌ها را سرخط کند.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بانک مسکن در این زمینه واقعا بار را بر دوش کشیده، ولی سایر بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی را پرداخت نمی‌کنند.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن کوتاهی می‌کنند، دولت باید اقدام عاجل داشته باشد.

ذوالنوری تاکید کرد: تاخیر در پرداخت وام‌ها، قدرت مانور و کارایی وام که پنج‌میلیارد ریال است را از بین می‌برد و با افزایش قیمت‌ها چاره‌ساز نیست و عملا معجزه‌ای نمی‌شود.

او ادامه داد: مردم و پیمانکاران توانایی ادامه دادن طرح را نخواهند داشت، شهرک‌ها و محدوده‌هایی که در این خصوص پیش‌بینی شده به ویرانه‌های نیمه‌کاره با مطالبه‌های جدی تبدیل خواهد شد.

ذوالنوری همچنین در بخشی سخنان با اشاره به نامناسب بودن نمای شهر قم عنوان کرد: شکل و ظاهر شهر قم به شهر‌های دورافتاده مرزی شبیه است، آن جور که باید و شاید به قم به عنوان پایتخت انقلاب‌اسلامی و حرم اهل بیت (ع) توجه نشده است.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه کاره را در قم شاهد هستیم که البته مسئولیت با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی راهبری و حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار