رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت:تغییر الگوی کشت موضوعی فراحوزه‌ای است و همه دستگاه‌های استان در آن دخیل هستند بر این اساس می‌توانیم بگوییم که ۸۵ درصد از این آیین‌نامه در استان اجرایی شده است.

اکبر فتحی  تغییر الگوی کشت در حوزه کشاورزی را از اولویت‌های این سازمان برشمرد و گفت: یکی از ایراداتی که به حوزه کشاورزی وارد بود همین موضوع است که خوشبختانه از ابتدای سال جاری آیین نامه تغییر الگوی کشت تدوین و به کشاورزان ابلاغ شد.

وی از اجرایی شدن ۸۵ درصد آیین نامه تغییر الگوی کشت در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این آیین نامه، متناسب با شرایط اقلیمی و اقتصادی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه کشت قراردادی برای پشتیبانی از واحد‌های کوچک در دستور کار قرار گرفته است گفت: در گذشته فقط به گندم و کلزا اختصاص داشت، ولی در حال حاضر برای تمامی محصولات تدوین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش سطح گلخانه‌های این استان گفت: در ۲ سال گذشته نزدیک به یکصد هکتار به وسعت گلخانه‌های استان افزوده شده و هزار هکتار نیز در قالب شهرک گلخانه‌ای و گلخانه‌های شخصی و پروژه‌ای در دست اجراست و هم اکنون استان، در تولید محصولات گلخانه‌ای خودکفا شده است.

فتحی همچنین از افزایش ۱۶ برابری صدور سند اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: صدور سند برای اراضی کشاورزی که تا دولت سیزدهم ۲۸ هزار هکتار بود در ۲ سال دولت سیزدهم با بیش از ۱۶ برابر افزایش به ۴۵۶ هزار هکتار رسید.

وی  با بیان اینکه ۱۰ درصد امور حوزه کشاورزی مربوط به اراضی است گفت: ۹۰ درصد حاشیه‌ها از این حوزه حاصل می‌شود.

وی  با بیان اینکه تعیین تکلیف اراضی محل تداخل منابع طبیعی و کشاورزان، از دیگر اولویت‌های جهاد کشاورزی است گفت: بر این اساس از مجموع سه هزار و ۱۰۰ پلاک موجود در آذربایجان شرقی که یکهزار و ۷۰۰ مورد آن بدون تداخلات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرق ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال در دیگر پلاک‌ها این تداخلات را برطرف کنیم.

فتحی با اشاره به افزایش ضریب مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی استان گفت: در یک سال گذشته ۱۸۷ دستگاه کمباین به مجموعه کمباین‌های استان اضافه شده و همین امر ضریب مکانیزاسیون کشاورزی را از متوسط کشوری بالا برده است.

به گفته  وی ، افزایش تولید بخش شیلات از ۷ هزار و ۵۰۰ تن به ۹ هزار و ۵۰۰ تن و ایجاد ظرفیت ۵.۵ میلیون تنی برای صنایع تبدیلی از دیگر اقداماتی است که در این دولت صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی از سه شرکت به ۱۳ شرکت خبر داد و گفت: ۳۵ شرکت نیز در این زمینه در حال تاسیس است.

وی ادامه داد: دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی نیز در این راستا راه اندازی شده و جهاد کشاورزی این آمادگی را دارد تا در اختیار این شرکت زمین قرار دهد و برای آن‌ها تسهیلات بپردازد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به موضوع کشت فرازمینی نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران استان در این راستا و در سفر به غازان روسیه تفاهمنامه و توافق‌نامه‌هایی امضا کرده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.