رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: برای تکمیل و اجرای ادامه مونوریل، شرح خدمات مختلف مونوریل توسط شورای اسلامی شهر قم تهیه و ابعاد مختلف حمل‌ونقلی در آن لحاظ شده است.

سید محمدحسین دهناد گفت: محور تقاضای سفر و جذب مسافر مونوریل قم در درجه نخست شهروندان ساکن منطقه پردیسان خواهند بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: باتوجه‌به جمعیت کنونی منطقه پردیسان و تکمیل سایت ۵۶۰ هکتاری این منطقه و اجرای طرح نهضت ملی مسکن در منطقه طایقان و پرنیان، زمینه برای جذب مسافر مونوریل قم تا پردیسان مناسب‌تر از سایر مسیر‌های احتمالی است که نیاز است در این مطالعه به آن پرداخته شود.

گفتنی است سایت طایقان در فاصله هفت‌کیلومتری شهر پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار گرفته است. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد؛ ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان قرار گرفته است. گفتنی است سایت طایقان در فاصله هفت‌کیلومتری شهر پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار گرفته است. روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد؛ ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان قرار گرفته است.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: تعیین تکلیف مونوریل جزو موضوعات و مطالبات مهم دولت، مجموعه مدیریت استان و مردم است و باید تصمیم قابل‌اجرایی در خصوص آن گرفته شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: شهرداری قم طی نامه‌ای شرح وظایف مونوریل قم را در مباحث مختلفی مانند میزان جذب مسافر، هزینه‌های اجرایی، قیمت بلیت و ملاحظات اجتماعی و حقوقی به شورای اسلامی شهر قم ارسال کرده است که نیازمند تکمیل بود و به همه سوالات و ابهامات موجود پاسخ داده نشده بود به همین شورای شهر قم تصمیم گرفت به بررسی همه‌جانبه این طرح به‌صورت ریشه‌ای بپردازد.

دهناد ادامه داد: در خصوص پروژه نیمه‌کاره مونوریل شورای اسلامی شهر قم در چند گام اساسی و کلان در پی به نتیجه رساندن آن در یک‌روال منطقی است؛ بررسی کارکرد‌های حمل‌ونقلی آن در قالب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر قم نخستین قدمی است که در این باره برداشته شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: بررسی نحوه تهیه ناوگان، هزینه احداث هر کیلومتر از مسیر مونوریل با وجود سناریو‌های مختلف، بیشینه ظرفیت جابه‌جایی مسافر، بررسی چگونگی عبور مونوریل از نقاط مختلف طول مسیر، بررسی آخرین وضعیت پیمانکار، سناریو‌های مسیر مونوریل تا پردیسان، امکان‌یابی اجرای مسیر مونوریل در ارتفاعات مختلف، ارزیابی بعد فرهنگی اجتماعی و حقوقی مرتبط با ادامه مسیر تا پردیسان، تقاضای سفر در سناریو‌های مختلف، معارضات تاسیساتی و تملک پلاک و تعیین موقعیت کلی ایستگاه‌ها گام‌های مهمی است که شورای اسلامی شهر قم در خصوص ادامه اجرای مونوریل به آن‌ها با نگاه کارشناسی پرداخته است.

دهناد یادآور شد: شورای اسلامی شهر قم در مدت ۳ ماه آینده نسبت به بررسی همه‌جانبه ادامه احداث مونوریل هم از حیث عمرانی، جزئیات توسعه مسیر، موانع و عوارض احتمالی و نیز از حیث حمل‌ونقلی و جذب سفر و بیشینه ظرفیت از طریق حمل‌ونقل ریلی خواهد پرداخت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: تامین منابع مالی مونوریل مساله پیچیده‌ای است و برای تکمیل این طرح نیمه‌تمام، باید دولت پای‌کار بیاید و منابع اعتباری آن را تامین نماید.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک‌سوار شمالی تا مصلای قدس است.

در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار