وزارت امنیت دولتی چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد یک مقام چینی را دستگیر کرده که برای سیا فعالیت‌های جاسوسی انجام داده است.

وزارت امنیت دولتی چین که بالاترین سازمان اطلاعاتی این کشور است در گزارشی اعلام کرد یک مقام ۳۹ ساله به نام «هائو» را دستگیر کرده که توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا استخدام شده بود تا برای واشنگتن جاسوسی کند. 

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، به ندرت پیش می‌آید که چین به طور علنی از سازمان‌ها یا کشور‌های دیگر نام ببرد، اما این دومین مورد اتهام جاسوسی در این ماه است که در آن چین مستقیماً به سیا اشاره کرده است.

وزارت امنیت دولتی چین می‌گوید «هائو» که پیش‌تر به عنوان دانشجو در ژاپن تحصیل کرده، هنگام درخواست ویزای آمریکا با شخصی به نام «تد» که یکی از مقامات سفارت آمریکا در ژاپن بوده ملاقات کرده است.

در بیانیه وزارت امنیت چین آمده است: «تد به تدریج از طریق شام، هدایا و ... با هائو ارتباط نزدیک برقرار کرد و در پایان دوره مسئولیت خود، همکارش «لی جون» را به هائو معرفی کرد و این دو نفر به همکاری با یکدیگر ادامه دادند». در ادامه بیانیه گفته شده قبل از پایان تحصیل هائو در خارج از کشور، لی جون اعتراف کرده که یکی از اعضای سیا در توکیو بوده و از هائو می‌خواهد در چین برای این سازمان کار کند. در ادامه هائو موافقت کرده و قرارداد جاسوسی با آمریکا را امضا می‌کند.

بر اساس این بیانیه، هائو پس از بازگشت به چین در یک وزارتخانه که نام آن گفته نشده شروع به کار کرد و چندین بار با پرسنل سیا در چین برای ارائه اطلاعات و دریافت هزینه‌های جاسوسی ملاقات کرد.

پیش از این، در دهم اوت هم چین اعلام کرد یک کارمند ۵۲ ساله یک شرکت تسلیحاتی دولتی را دستگیر کرده است که در زمان تحصیل در ایتالیا برای سیا کار می‌کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار