تولید ۸۷۵ تن دانه روغنی کلزا در میاندوآب

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: امسال ۲۳۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته است.

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: تاکنون بیش از ۷۹۴ تن محصول کلزای تولیدی کشاورزان این شهرستان توسط مرکز خرید تضمینی سیمینه گوگ تپه و ۶۳ تن نیز توسط یکی از صنایع تبدیلی شهرستان خریداری شده که در مجموع ۸۵۷ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان میاندوآب برداشت شده است.

وی اضافه کرد: دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۹۰۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

به گفته مقدم، کشت کلزا در پایداری تولید گندم در سال‌های آینده نیز نقش داشته و مصرف آب کمتر کشاورزی، اصلاح الگوی زراعی، اصلاح خاک‌های زراعی و کاهش وابستگی به واردات روغن از جمله مزایای آن است.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین بوده و به خاطر اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.