مدیر جهاد کشاورزی مرودشت گفت: پیش بینی می‌شود هزار و ۱۲۵ تن لوبیا در این شهرستان تولید و روانه بازار شود.

منصور امیریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به کشت ۴۵۰ هکتار لوبیا در سطح شهرستان اظهار کرد: لوبیا در این شهرستان به روش خشکه کاری، با دستگاه پنوماتیک و به صورت خطی کشت می‌شود و لوبیای کشت شده در شهرستان از نوع لوبیا قرمز و چیتی با غالبیت لوبیا قرمز است.

 او ادامه داد: لوبیا در این شهرستان در تیرماه کشت و در مهر ماه برداشت و پیش بینی می‌شود هزار و ۱۲۵ تن محصول تولید و روانه بازار شود.

 امیریان گفت: با توجه به کوتاه بودن طول دوره رشد لوبیا از کاشت تا برداشت، تثبیت ازت و حاصلخیزی خاک، مصرف حداقل سموم، نیاز آبی کمتر نسبت به محصولات زراعی صیفی رایج در شهرستان، آبیاری مزارع لوبیا با روش‌های نوین آبیاری و همچنین قابلیت انبار داری محصول، می‌توان کشت لوبیا را یکی از گزینه‌های مناسب در تناوب زراعی و جایگزین گیاهان پر آب بر شهرستان قرار داد.

او ادامه داد: رعایت اصول به‌زراعی مانند تهیه بستر مناسب، ضدعفونی بذر‌های مورد استفاده و تیمار آن با مواد محرک رشد، استفاده از دستگاه‌های کارنده و آبیاری مزرعه با روش‌های آبیاری نوین، در بهبود عملکرد مزارع لوبیا تأثیر بسزایی خواهد داشت.

لوبیا

۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی ارسنجان با بیان اینکه میزان تولید مرغ در این شهرستان به ۷۲۵ تن خواهد رسید، گفت: در ۳ ماهه نخست امسال ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های شهرستان ارسنجان انجام شده است.

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با بیان اینکه میزان تولید مرغ در این شهرستان تا اواخر مرداد ماه در ۱۷ واحد مرغداری گوشتی به ۷۲۵ تن خواهد رسید، اظهار کرد: از این میزان تولید تا کنون ۵۷۹ تن به بازار مصرف عرضه شده است و ۱۴۶ تن مابقی حاصل از جوجه ریزی در تیرماه در روز‌های آتی روانه بازار خواهد شد.

 این مقام مسئول با بیان اینکه در ۳ ماهه نخست امسال ۳۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های شهرستان ارسنجان انجام شده است، اضافه کرد: میزان جوجه ریزی در طول تیرماه تا کنون ۷۳ هزار قطعه است که در ۳ واحد تولیدی انجام شد.

زارعی فر با بیان اینکه ظرفیت اسمی جوجه ریزی واحد‌های مرغداری شهرستان ارسنجان در هر دوره ۳۰ هزار قطعه است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای استفاده از حداکثر ظرفیت این واحد‌های تولیدی در شهرستان در دست اقدام داریم تا نیاز عموم مردم به مواد پروتئینی را برآورده کنیم.

او افزود: تأمین نقدینگی و نهاده‌های مورد نیاز برای واحد‌های تولیدی این شهرستان بی شک در افزایش تولید و ایجاد میل و رغبت بیشتر مرغداران برای جوجه ریزی تاثیر بسزایی خواهد داشت که در جلسات مستمر به طور ویژه مطرح و دنبال می‌کنیم.

مرغ

تیمار قنات تیمارجان و بازگشت حیات به آن

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی اقلید گفت: قنات تیمارجان این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شد.

ارسلان صالحی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید اظهار کرد: عملیات مرمت و بازسازی قنات تیمارجان به طول ۲۳۰ متر در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان به پایان رسید. 

 او با بیان اینکه اعتبار این عملیات از محل اعتبارات فنی اعتباری (استانی) تامین شده است، افزود: با پایان عملیات مرمت قنات تیمارجان دبی آب از دهانه خروجی از ۱۰ لیتر بر ثانیه به ۱۵ لیتر بر ثانیه افزایش یافته است.

مرمت قنات

 این مقام مسئول، عملیات مرمت و بهسازی این قنات را شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری دانست.

صالحی با بیان اینکه اعتبار این طرح شامل ۸۵ درصد سهم مشارکت دولت و ۱۵ درصد سهم خودیاری بهره برداران است، تصریح کرد: با مرمت و لایروبی این قنات حدود ۱۲۰ هکتار از اراضی زیردست متعلق به ۱۵۰ بهره بردار از نعمت آب بهره‌مند شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار