رئیس امور هماهنگی و تلفیق سازمان برنامه گفت: ما با چالش مواجه هستیم و یارانه را هم به سختی تامین می‌کنیم، اما خوشبختانه تاکنون تاخیری در آن صورت نگرفته است.

امروز میز اقتصاد به بررسی عملکرد دولت در بودجه ۱۴۰۲ با حضور چناری رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه وبودجه بحث و بررسی شد.

سوال: آخرین وضعیت منابع بودجه را می‌فرمایید واینکه چه میزان بازگشت سرمایه تا به این لحظه داشته ایم؟

چنارانی: ما حدودا در منابع دولت ۶۰ درصد بازگشت منابع داشتیم. در خصوص واگذاری درآمد‌های سرمایه‌ای علی رغم اینکه به لحاظ کمیت اوضاع خوبی داریم واریزی مان به خزانه ۵۸ درصد است. اوضاع ما در صادرات گاز نسبت به سایر منابع خوب است. ما جایگزینی برای افزایش مصرف بنزین نداریم. یک تاخیری وجود دارد که امیدواریم تا ماه آینده جبران شود. از ۸۵ درصدی که محقق شده  حدود ۲۲۰ درصد می‌شود.

در خصوص دارایی‌های مالی ما در چهار ماهه به دو دلیل فروش اوراق نداشتیم. سال گذشته با تملک‌هایی که داشته ایم  مختلف تغییر ۱۱۱ درصدی را انجام دادیم.همچنين با توجه به آنکه در سال‌های گذشته حجم انتشار اوراق زیاد شد بخش زیادی از منابع درگیر خواهد شد.

ما در این چهار ماه اوراقی را منتشر نکردیم یک بخشی را ما تخصیص دادیم که در زمان مشخص درباره آن صحبت خواهیم کرد. انتشار اوراق را افزایش خواهیم داد. تا کنون بیست همت اوراق ما فروش رفته است. با همین روند رو به رشد  سقفی که وجود دارد را محقق خواهیم کرد. 

دو مولفه مهم در خصوصی سازی داریم که یکی از چالش‌های بزرگ ما در این زمینه است. تمام ردیف‌های ما در دولت و سازمان برنامه وبودجه باید با توجه به شرایط اولویت بندی و اجرایی شود.

هزینه‌های اجتناب ناپذیر در مولد سازی قرار گرفت. خصوصی سازی من فکر نمیکنم خیلی مشکلی داشته باشد. امیدواریم اگر با همین این سرعت ادامه دهیم و اهتمام ویژه‌ای روی آن گذاشته شود بسیاری از اعداد را با همین مولد سازی تامین و تایید کنیم.

سوال: وضعیت هزینه کرد دولت چگونه است؟

چنارانی: ما نباید تلاش عزیزان را در دولت و جا‌های مختلف را نادیده بگیریم. ما سال گذشته نصف این عدد برای تملک دارایی و سرمایه  هزینه کردیم. اصلی‌ترین عددی که هزینه میکنیم همین سودی است که برای اوراق می دهیم.  

ما هنوز با فشار‌هایی که وجود دارد، از ظرفیت ماده ۱۲۵  استفاده نکردیم. با مدیریتی که اتفاق افتاده است امید داریم که از منابع استفاده نکنیم.  

امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای گندم تامین اعتبار و امروز کار‌های ادرای آن انجام شد و ما امیدواریم در ماه آینده بخش زیادی از طلب پرداخت شود.در تولید کشور هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.  

سوال: آخرین وضعیت تبصره چهارده را بفرمایید؟

چنارانی: ما چند منبع اصلی داریم که به جزء یک مورد که ۱۱۰ درصد آن محقق شده است در سایر موارد اعداد خوبی را نداریم. ما با چالش مواجه هستیم و یارانه را هم به سختی تامین می کنیم اما خوشبختانه تا کنون تاخیری در آن صورت نگرفته است. ما امید داریم که این مورد را تا آخر هفته نهایی کنیم و اگر طلب‌ها را وصول کنیم کسری تا حد زیادی برطرف می شود.

سوال: مهم‌ترین اقدامات دولت برای اصلاح ساختار بودجه چیست؟

چنارانی: یک سری نیاز به احکام قانونی دارد. چهار محور اصلی دارد که یکی ایجاد کنترل در تامین دولت است و یکی انضباط مالی و شفافیت است که این‌ موارد جزء اولویت‌های ما در سال پیش رو است وبخش زیادی از این موارد را باید به طور شفاف در بودجه به آن بپردازیم. ما باید بین دولت و مجلس یک ارتباطی ایجاد کنیم. یک سری احکام مالی  برای آن در دولت برنامه‌های نهایی دیده شده است.  

یک اصلاحیه برای بودجه امسال دادیم که باید در بودجه آن‌ها را حل کنیم.  باید امسال جدول‌های احکام را به مجلس ارائه کنیم و ما آمادگی این موضوع را داریم.  

باید انضباط و شفافیت را به حداکثر برسانیم. تصمیمات مهمی باید در زمینه طرح‌های عمرانی بگیریم و امیدواریم مردم از این طرح‌ها زودتر نتیجه آن را ببینند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
رو گنج خوابیدن ایرانی ها ولی مثل بدبخت ها زندگی میکنن
Germany
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
این پول را به کدام استان دادین به استان خراسان رضوی که ندادین خدا از شما ها نگذره که ما را امسال بیچاره کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
پس یارانه این ماه چرا هنوز واریز نشده ... ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی شیرازی
۰۸:۵۷ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام بنده ماقبل تولد فرزنددومم ۴۰۰ یارانه میگرفتم اما بعد تولد ایشان نمیدونم برچه پایه واساسی یهو رفتیم در طبقه مرفه وبا کم کردن یارانه مواجه شدیم یعنی بجای واریز ۱۶۰۰ برای ۴ نفر دوباره همون ۱۲۰۰ ریختند حالا خواستم تشکر ویژه کنم از بالا تا پایین مسوولین خدمتگزاری که حمایت بی دریغشون از فرزنداوری برهمگان ثابت شده ماشین وخودروشونم که همه میدونند خبری نیست.. جالب اینه هربار که برای کارهای دوره ای به شبکه بهداشت مراجعه میکنیم تاکید واصرار میکنند فرزند سومم بیارید خدایا فقط بخودت پناه میاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
جان عزیزتون یارانه نان را هم نقدی بدید نانوایان در کیفیت نان هیچ توجهی نمی کنند اعتراض هم می کنی خیلی بد و زننده جواب می دهند تا یارانه روی آرد باشد و رقابتی نباشد نانوا میلی برای پخت نان ندارد وقتی فروش آرد سود بیشتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
یارانه باید به هرنفر میلیون باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
کوبیدن کنکور برای کشاندن کار دانشجو به امثال امتحان جامع دکتری است که دانشجو برود دست به دامن یک مشت استاد طمع کار و فاسد شود ، کنکور تنها را درست است. به بهانه دکتری دانشجویان لیسانس و ارشد را بی مایه و رسیدگی می گذارند اساتید. دکتری شده است کالای لوکس اساتید که بفروشند ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
معوقات ۱۴۰۰ فرهنگیان رو ندادید هنوز....
۱۴۰۰
یک میلیون ۱۴۰۰ کجا و الان کجا....
حق التدریس فروردین و....هم بهس اضافه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
دولت محترم از جیب سهامداران بورسی بر میداره و به دیگران میده . چقدر عالی کار میکنه !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
همه چی عالی عالیه
از این بهتر نمیشه. از کانادا و .... خیلی خیلی خیلی بهتره.
فقط حال مردم خیلی بده. خیلی زیاد
آخرین اخبار