«سعید جلیلی» در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ضرورت شناخت صحنهٔ فتنهٔ زرد، بر اهمیت نقشآفرینی فعالانه در انتخابات مجلس تاکید کرد.
مگر میشود با عمقی صرفاً در حد یک جمله مسیر روند یک کشور را تعیین کرد؟
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، شناخت صحنه و میدان را لازمه کار فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر میخواهید افسر این جنگ نرم باشید باید میدان را بشناسید. کسی در این میدان پیروز است که صحنه را او تعریف کند وگرنه حرکت او منفعلانه خواهد بود. کسی موفق خواهد بود که میدان را بشناسد.
جلیلی ادامه داد: هم باید میدان را شناخت و هم باید دانست طرف مقابل چگونه میخواهد صحنه را تعریف کند؛ برای این که در میدان بتوانید حرکت درست داشته باشید، باید بتوانید از آن چه میخواهد پیش بیاید پیشی بگیرید وگرنه عقب خواهید ماند، وگرنه او خواهد آمد و صحنه را تعریف خواهد کرد.
وی با بیان اینکه «فتنهٔ زرد با توییت و فالوور بیشتر میخواهد بر استدلال و حرف حق غلبه کند» توضیح داد: اینکه در جامعه استدلال، منطق و حقیقت جایگاه نداشته باشد و هر کس زودتر توانست یک توییت بزند و طرف مقابل را هجو کند و یا زودتر فالوئر جمع کند، شکل مدرن آن است به طوری که مناسبات جامعه بر مبنای حق تعریف نشود.
جلیلی در ادامه گفت: فتنهٔ زرد این است که در یک جامعه بهجای آن که مبنا، استدلال و حقیقت باشد و عمق در مسائل خریدار داشته باشد، یک سطحی از ابتذال و حرفهایی که شاید ظاهر خوبی داشته باشند، اما عمق ندارند، رونق داشته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این نکته که باید در دفاع از اندیشه دینی و مفاهیم آن با قدرت به میدان بیاییم و به بهترین شکل از ابزارهای هنری برای بیان آن استفاده کنیم، افزود: اینجاست که تازه امتیازات خود را باید به رخ بکشید.
جلیلی یکی از امتیازهای دانشجوی جوان حزباللهی متدین را تسلط به حرفهای دقیق و عمیق در موضوعات مختلف دانست و اظهار داشت: مگر میشود با عمقی صرفاً در حد یک جمله مسیر روند یک کشور را تعیین کرد؟ نه این که اگر کل حرفش را در مورد یک موضوع جمع کنند در حد یک توییت بماند و نتواند یک جمله بیشتر حرف داشته باشد.
ثبات و آزادی امتیاز مردمسالاری دینی است که طراحی طرف مقابل را به چالش کشیده است
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از صحنههای مردم سالاری دینی را عرصه انتخابات دانست و گفت: خواستند یک فرمولی تعریف کنند، بین ثبات سیاسی و آزادی که بگویند اگر آزادی میخواهی دیگر ثبات نیست و بههم ریختگی است و اگر ثبات میخواهی دیگر آزادی نیست. همین امروز هم میبینید برخی متحدین اینها، مستبدترینها هستند، چون طرف مقابل منافعش را این طور میخواهد دنبال کند. اندیشه دینی امروز این را به چالش کشیده است.
جلیلی اظهار داشت: یکی از امتیازات این است که یک اندیشهٔ دینی در شکل این نظام ظهور یافته و با مردم سالاری دینی یک الگوی جدید ارائه میدهد که این الگو میتواند تمام الگوهای طرف مقابل را به چالش بکشاند. یک اندیشهای پیدا شده است که در عین اینکه شعار آزادی میدهد و رفتار آزادیخواهانه دارد و یک الگویی از مردمسالاری دینی نشان میدهد، اما نظم و ثباتش را هم دارد، اجازه نمیدهد یک وجب از خاک کشور گرفته بشود، اجازه نمیدهد حتی یک نفر در موضوع استقلال او بخواهد حرف بزند، در عین حال ظرف چهل و چند سال، چهل انتخابات برگزار میکند. این میشود یکی از آن تمایزات و امتیازات که خلاف آن فرمول دو طرفهای که طرف مقابل برای کشور شما و برای منطقهٔ شما همیشه تعریف میکرد تا در هر دو صورت بتواند منافع خودش را ببرد، اکنون میبیند الگویی پیدا شده است که در عین رقابت، مشارکت دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش دشمنان برای تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف، بیان داشت: این امتیازات و تمایزات را باید شناخت، چون نقاط قوت شماست که دشمن میخواهد این را به نقطهٔ ضعف تبدیل کند. اینجاست که این میدان تعریف میشود، اینجاست که برای شما صحنه تعریف میشود که نقطهٔ قوت خودتان را بشناسید و از آن دفاع کنید و روی آن کار کنید، هنر دانشگاه به ویژه دانشجو و اساتید باید این باشد. فرمایشی که شهید بزرگوار شهید بهشتی داشت که دانشجو موذن جامعه است، اینجا باید نقش ایفا کند، یکی از موارد آن همین صحنهٔ انتخابات است.
مشارکت زیر سایهٔ رقابت سالم بالا میرود، اما رقابت سالم با مباحث زرد شکل نمیگیرد
نماینده رهبر انقلاب در شورایعالی امنیت ملی، اظهار داشت: انتخابات وقتی طبق الگوی اندیشهٔ دینی است که رقابت و مشارکت خوب باشد، اما در یک فضای واقعی، در یک فضایی که بحثها، بحثهای حقیقی باشد، فضایی که دنبال این است که در هر موضوعی ببیند حقیقت چیست؟ مجلس وقتی نقش خود را میتواند ایفا کند که افراد اصلح وارد آن شوند نه در فضایی که هر کسی که بهتر بتواند هجو کند یا بهتر بتواند هو کند بگوید من موفق شدم.
وی ادامه داد: دانشجو میتواند شاخص باشد، داور باشد، حرکت موثر داشته باشد تا به جامعه معرفی کند چه چیزی حق است، چه چیزی غلط است؟ با این عرصههاست که میشود میدان و عملیات تعریف کرد، عملیات فرهنگی و کار صحیح. کار جهادی، کار تبیینی و کار موثر این است هر کسی باید وظیفهٔ خود را به بهترین شکل انجام دهد.
جلیلی با بیان این نکته که مجلس وقتی میتواند نقش خود را ایفا کند که افراد اصلح وارد آن شوند، گفت: یعنی اگر ۱۰ نفر در عرصهای وارد میشوند، انصافاً آن کسی انتخاب شود که نسبت به دیگران اصلح است. نقش دانشگاه و دانشجو خیلی مهم است که این اصلح را بشناسد، معرفی کند و نگذارد این اصلح منزوی شود؛ دانشگاه باید در سطح محیط و شهر و استان، در هر سطحی که میتواند، نقش ایفا کند.
وی با یادآوری اینکه در عرصه انتخابات باید رقابت و تکثر باشد، این نکته را یادآور شد که رقابت سالم با مباحث زرد شکل نمیگیرد در حالی که برخی بهجای یک رقابت مثبت سازنده رو به جلو برای سرعت دادن به پیشرفت و موفقیت، تلاش در جهت تخریب این موفقیتها دارند.
جلیلی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حتماً مشارکت در انتخابات باید بالا باشد، قدرت نظام را حضور مردم توصیف کرد و اظهار داشت: این مشارکت طبیعتاً در سایهٔ رقابت بالا میرود. اما رقابت سالم نیز وقتی شکل میگیرد که از سطح مباحث زرد برویم به سمت نیازهای واقعی جامعه. دانشگاه اینجا میتواند نقش ایفا کند که بیاید داوری کند کسانی که وارد رقابت شده و بحث میکنند، کدام یک حرف دقیقتر، عمیقتر و مفیدتری دارد؟ کدام حرف سست نمیزند و فقط برای خوش آیند کسی حرف نمیزند؟ اینجاست که به نظر من دانشگاه، به ویژه دانشجو، میتوانند نقش مهمی را ایفا کنند.