بانک مرکزی در خصوص نحوه عمل با مؤسسات مالی و بانک‌های ناتراز اطلاعیه‌ای صادر کرد.

بر اساس ماده ۱ قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، موضوع تملک سهام بانک‌ها، حق رای ناشی از سهام مازاد بر حدود مقرر در ماده قانونی مذکور به وزارت امور اقتصادی و دارای تفویض می‌شود که هر سال با برگزاری مجامع سالانه بانک‌ها، سهام مازاد تعیین و به وزارتخانه مورد اشاره اعلام می‌شود. این امر در اصلاح ساختار مدیریتی در بانک‌های مشمول، کمک نموده و به معنای ورود به امر انحلال در خصوص آن بانک‌ها نیست.

 یکی از وظایف ذاتی بانک مرکزی پایش شبکه بانکی و نظارت مستمر و مبتنی بر ریسک در خصوص بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است.

اقدامات نظارتی و انضباطی در خصوص هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نیز به تفکیک و متناسب با نتایج حاصل از نظارت‌های مزبور، همواره در دستور کار بانک مرکزی بوده است.

جهت تنویر اذهان هموطنان گرامی، لازم به ذکر است بانک مرکزی، تمام اقدامات اصلاحی خود را با محوریت حفظ حقوق و منافع سپرده گذاران انجام می‌دهد به نحوی که اثرات اقدامات اصلاحی در شبکه بانکی توسط بانک مرکزی با استفاده از اختیارات و ابزار‌های قانونی به ایشان منتقل نمی‌شود. 

همچنین بر اساس ماده ۱ قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی موضوع تملک سهام بانک‌ها، حق رای ناشی از سهام مازاد بر حدود مقرر در ماده قانونی مذکور به وزارت امور اقتصادی و دارای تفویض می‌شود که هر سال با برگزاری مجامع سالانه بانک‌ها، سهام مازاد تعیین و به وزارتخانه مورد اشاره اعلام می‌شود. این امر در اصلاح ساختار مدیریتی در بانک‌های مشمول کمک نموده و به معنای ورود به امر انحلال در خصوص آن بانک‌ها نیست.
 
لازم به ذکر است، ادغام، انحلال و یا انتقال یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی آخرین مرحله از فرایند ساماندهی بانک‌ها است و تاکید و اولویت بانک مرکزی اصلاح، ساماندهی و بازسازی بانک‌ها بر اساس برنامه اصلاحی ارایه شده به هر یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری با هدف رفع ناترازی دارایی-بدهی و درآمد-هزینه است که این امر در حال انجام و پایش منظم می‌باشد. 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که هموطنان خبر‌های رسمی در این خصوص را فقط از کانال‌های رسمی اطلاع رسانی بانک مرکزی پیگیری نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
چرا سلاطین مسکن بانکها مانند سلطان سکه جرم انگاری نکی شود!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
بانک مرکزی مجبور به ادغام بانک های ناتراز در بانکهای دیگر میباشد و و این کار را از سالهای قبل با ادغام ۵ بانک در بانک سپه شروع کرد.و مطمئنا با دیگر بانکها هم این کار را خواهد کرد . اصلا نیازی به این همه بانک نبود که متاسفانه دولتهای قبلی این کار را کردند . البته عمل ادغام بانک ها باعث دلخوری مشتریان و خروج سپرده ها خواهد شد که باید دید بانک مرکزی در این رابطه چه تدابیری را در نظر میگیرد. به نظر این جانب در ادغام ۵ بانک نظامی در بانک سپه بانک مرکزی عملکرد خیلی بدی داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
با این وضع بی ثباتی بانک ها و روش های تحدیدی بانک مرکزی به بانک ها و بخصوص بانک های خصوصی مطمئنا مردم پول هایشان را از بانک ها خارج و به سمت خرید دلار ، طلا ، مسکن و غیره خواهند برد ، اعتبار بانک های سوییس بخاطر ثبات عملکرد بیش از ۲۰۰ سال می باشد ، در ایران هر روز خبر از انحلال یک بانک در خبرها هست متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
کوثر
۱۱:۰۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
راستی مردم در مورد موسسه مالی کاسپین هنوز میپرسن هنوز اکثریت پولهاشون رو بعد از ۱۰ سال نگرفتن یکیش خودم ودختر هستیم دونری حدود۲۰ میلیون تومان حساب مشترک پولمون رو از بانک کاسپین حساب باز کرده بودن برامون خیلی‌ها هستیم از جمله من ودختر وحساب رو مسدود کردن ورودی هم بهمون بانک سپه نمیده وهر وقت میگیم هنوز حساب محدوده میگن بانگ سپه قوه قضائیه مسدود کرده لطفا پیامم رو به بانک مرکزی بفرستید تا وضعییت پولمون در بانک سپه مسدود وجود هم نمیدن رو برامون پیگیری مشخص کنند ممنون میشیم از شما وانک مرکزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟؟؟
آخرین اخبار