فروشندگان لوازم یدکی در یاسوج خواستار تجدید نظر متولیان طرح شناسنامه کردن لوازم یدکی خودرو شدند.

طرح شناسنامه دار کردن لوازم یدکی خودرو موجب ایجاد محیط اقتصادی امن تری برای مصرف کننده و تولیدکننده شده است و از حقوق مصرف کننده حمایت می‌کند.
 
در این طرح، کالا‌های قاچاق بدون هیچ اغماضی جمع آوری می‌شوند و کالا‌هایی که شناسه کالا و کد رهگیری نداشته باشند مشمول قانون کالای قاچاق خواهند شد.
 
نصب کد رهگیری و شناسایی بر روی کالا‌ها کمک می‌کند تا در صورت بروز ایراد و نقص در قطعه، این موضوع از طرف شرکت سازنده در سریع‌ترین زمان ممکن پیگیری شود.
 
وزارت صمت اعلام کرده بود که از ابتدای امسال تمامی لوازم یدکی مشمول طرح شناسه قطعات در سطح عرضه باید دارای کد رهگیری باشند.
 
اما برخی فروشندگان لوازم خودرو در یاسوج با انتقاد از شیوه اجرای این طرح می‌گویند که شرکت‌های تولیدکننده باید کار شناسنامه دار کردن را انجام دهند.
 
یکی از فروشندگان در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما خود را یک عرضه کننده خرد می‌داند و اجرای این طرح را در واحد‌های تولیدی لازم و ضروری می‌داند.
 
فروشنده دیگری هم گفت: برخی از کالا‌های ما مربوط به قبل از اجرای طرح بوده و برای ما به مشکل بزرگی تبدیل شده است.
 
معاون بازرسی اداره کل سازمان صمت استان در خصوص این طرح گفت: بر اساس دستورالعمل‌ ستاد مقابله با قاچاق کالای سازمان صمت، همه کالا‌هایی که در سطح بازار عرضه می‌شود باید شناسه دار باشند.
 
باقری فرد افزود: کالا‌هایی که اخیرا از تولیدکنندگان به آن‌ها عرضه می‌شود، دارای کد رهگیری هستند، اما مشکل اینجا است که بخش زیادی از لوازمی که از قبل در فروشگاه وجود دارد و شناسنامه دار نشده، حداکثر یک سال زمان می‌خواهد تا به فروش برسد.
 
وی ادامه داد: این مساله سبب می‌شود تا این کالا‌ها به دلیل نداشتن کد رهگیری مشمول کالای قاچاق شوند.
 
معاون بازرسی اداره کل سازمان صمت استان با بیان اينکه این طرح شامل کالا‌های قدیمی و تولید جدید می شود افزود: در مدت زمان اعلام شده این کالا‌ها توسط واحد‌های صنفی در سامانه جامع تجارت شناسه اخذ کنند.
 
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح اطلاع رسانی کامل انجام و از سال ۱۴۰۱ به فعالان این صنف اعلام شده است.
 
معاون بازرسی اداره کل سازمان صمت در خصوص کالا‌هایی که از قبل در بازار وجود داشته است گفت: با توجه به اینکه کالا‌های رسوبی در بازار وجود دارد باید در سامانه جامع تجارت کد شناسه دریافت کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.