یک منتقد گفت: از آنجایی که گروهک‌های کومله در فتنه پارسال پیشگام بودند، باید در همه شبکه‌های برون‌مرزی به پخش امثال «سوران» بپردازیم.

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که سریال «سوران» آن وجه از جنایات گروهک کومله را به تصویر کشید، که پیش از این در مجموعه‌های نمایشی کمتر به آن پرداخته شده بود، گفت: باید به بهانه پخش «سوران» کلی نشست پیرامون جنایات کومله در تلویزیون برگزار شود و داستان را برای مخاطب باز کنند. 

سلطان محمدی ادامه داد: وضعیت کردستان در سال‌های قبل انقلاب و بخصوص بعد انقلاب در منطقه، عراق، ترکیه و سوریه باعث شد، که گروهک‌ها در وهله اول با نظام‌های موجود درگیر شوند. از طرفی، ما پس از انقلاب تلاش کردیم، که علاوه‌بر سایر استان‌ها کردستان هم بسازیم. باوجود اینکه شتاب مثبت سازندگی در کردستان را داشتیم، می‌طلبید مجموعه‌های خوبی ساخته می‌شد.

سوران

این منتقد تلویزیون با بیان اینکه معتقدم شبکه‌های سحر کردی، سحر عربی، الکوثر و ... این مجموعه را با زیرنویس پخش کنند، گفت: ما خیلی ظرفیت داریم، که از آن استفاده نمی‌شود. از آنجایی که در درگیری‌های منطقه از گروهک‌های کومله به عنوان گروه ضد انقلاب نام می‌بریم و آن‌ها در فتنه پارسال پیشگام بودند، باید در همه شبکه‌های برون‌مرزی به پخش تولیداتی امثال «سوران» بپردازیم.

به گفته وی، طی ۳ سال در تیتراژ سریال «نون‌خ» دیدیم، که به طبیعت کردستان فارغ از داستان آن پرداخته شد. اما اینکه در کردستان چه کار‌ها و سازمان‌دهی‌هایی انجام شده، که مردم به رفاه و آسایش برسند، کمتر مانور داده شده است.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه فیلمسازان باید بتوانند شرایط آن زمان را درک کنند و بدانند با چه میزانسن، قاب، روایت و تجهیزاتی می‌توانند اصل واقعه را بیرون بکشند، توضیح داد: آن‌ها باید بدانند در کردستان چخبر بوده است. یعنی کارگردان و نویسنده فیلمنامه در عین اینکه به درگیری‌های نظامی طی این سال‌ها و ظهور فرقه‌های گوناگون بپردازد، نگاهی هم به سازندگی و کار‌های مثبت داشته باشد.

این منتقد سینما بیان کرد: مثلاً وقتی «پایتخت ۵» قضیه داعش در سوریه را پیش کشید، کارگردان و نویسنده محتوا را خوب درک کرده بودند. به همین دلیل، تاثیر سنگینی در جامعه داشت. 

وی با بیان اینکه شاید این سریال به دلیل نداشتن چهره‌های آشنا کمتر مورد توجه قرار گرفته، افزود: تعداد چهره‌ها در «سوران» زیاد نیست. اما پرداخت به طبیعت وضعیت کردستان و مبارزات آن دوران هیجان دارد، که می‌تواند مخاطب را جذب کند. از طرفی، تبلیغِ مکمل برای این سریال کم انجام شده است. حتی در برنامه‌های گوناگون زیاد به کتاب «عصر‌های کریسکان» نپرداختیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۰۸:۲۸ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
بسیار سریال زیبا و تاثیر گذاری بود و ماهیت کثیف کومله و دموکرات رو بخوبی نشون داد همینطور رشادت های کردهای عزیز و نیروهای جان بر کف که چطوری با این گروهک‌ها مقابله کردن و چقدر شهید دادیم برای اینکه یک وجب از کردستان رو به این گروهک‌ها نسپاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
دست گلتون درد نکنه خیلی سریال خوبی بود امیدواریم بازهم از این سریالهای خوب و واقعی بسازند توی شهرما همه این سریال رو دوست داشتن حيف که تمام شد به هر حال از همه زحمتکشان این سریال کمال تشکر را داریم ??
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
اگه از این قبیل سریالها بیشتر درست شه مردم به ماهیت تروریستی آنها بیشتر پی برده و گول این گروهکهای تروریست ضد ملت رو نمی خورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
خب بله کومله ها توی ایران جنایت کردن فیلم سوران هم بر اساس همون ساخته شد ما شاهدیم دمکرات‌ها وکومله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
ضمن تشکر از دست اندرکاران و بازیگران این سریال. خیلی خوب است. مسئولان صدا وسیما و فرهنگ وارشاد همکاری بکنند. وچنین سریال‌ها از حقیقت و واقعیت ها و جنایت ها و خیانت ها که گروهک های مسلح در اوایل انقلاب و در جنگ کردند.نشان داده شود.در این شرایط که نسل جوان اتفاقات قبل از انقلاب و خیانت ها و جنایت های دوران انقلاب و بعد از انقلاب و بخصوص در جنگ تحمیلی این گروهک ها ندیده اند و نمی‌دانند
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۵۷ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
داستان خلاصه و مفیدی بود گرچه بازیگرای با سابقه کم بودن ولی ریلکس و خیلی نزدیک به واقعیت بازی کردن آفرین به همه دست اندرکاران این مجموعه داستان سر بلندی کردستان عزیز و زخم خورده بود زخمهایی از روزگاران و دوران کهن تا به امروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
کی تلویزیون‌ن نگاه میکنه خخخخخخخخخخ
آخرین اخبار