وزیر خارجه آمریکا خواستار آزادی رئیس جمهور نیجر از سوی کودتاگران شد.

کودتای ماه ژوئیه در نیجر باعث شد محمد بازوم، رئیس جمهور نزدیک به غرب در این کشور برکنار شده و گروهی از نظامیان ارشد زمام امور کشور را در دست بگیرند. با این حال، کشور‌های حوزه غرب آفریقا به همراه آمریکا، اتحادیه اروپا، و در راس آن فرانسه مخالف جدی وقوع کودتا در این کشور هستند. 

به گزارش تله تریدر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز (جمعه) اعلام کرد واشنگتن و کشور‌های حوزه غرب آفریقا بار دیگر بر بازگشت محمد بازوم به قدرت در نیجر تاکید می‌کنند. ما خواستار استقرار مجدد قانون اساسی در این کشور هستیم. 

بلینکن در ادامه با تقدیر از کشور‌های حوزه غرب آفریقا به دلیل مخالفت با کودتای نیجر، خاطر نشان کرد: آمریکا از مواضع اکوواس (کشور‌های حوزه غرب آفریقا) به دلیل آنکه تمامی گزینه‌ها را برای استقرار صلح در نیجر بر روی میز قرار داده اند، تشکر می‌کند. 

وزیر خارجه آمریکا در پایان بازداشت محمد بازوم از سوی نظامیان نیجر را محکوم کرده و خواستار آزادسازی فوری وی شد. وی تاکید کرد: کشور‌های حوزه غرب آفریقا و آمریکا یک شورای مشترک در زمینه نیجر با هدف امنیت و سلامت محمد بازوم، خانواده وی، و تمامی اعضای دولتش که از سوی نظامیان دستگیر شده اند، تشکیل خواهند داد.

تقدیر آمریکا از کشور‌های حوزه غرب آفریقا در حالی انجام می‌شود که این کشور‌ها با اعلام ضرب الاجل به کودتاگران برای حل و فصل دیپلماتیک اختلافات، وعده داده اند از گزینه نظامی در صورت نیاز در نیجر استفاده کنند. 

پیش‌تر شورای نظامی نیجر از حمله هوایی به این کشور از سوی فرانسه با همکاری تروریست‌ها خبر داده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
به تو چه مگه تو نیجری هستی
آخرین اخبار