فصل دوم کاوش‌های باستان شناسی ارگ نادری به عنوان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد دوره صفویه و قاجاریه در شیروان از سر گرفته شد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی مربوط به سال ۱۳۸۹ و به سرپرستی مسعود رضایی انجام شد که در آن ۲۲ گمانه با ابعاد یک متر در پیرامون تپه و جهت مشخص‌شدن عرصه و حریم محوطه حفر شد.

قهرمانیان افزود: در آن فصل کاوش‌هایی برای یافتن شواهدی از استقرار دوران صفویه و قاجاریه در دست اجرا قرار گرفت.

وی افزود: همچنین بررسی کاوش‌های اولیه و وجود برخی از سفال‌ها بیانگر این موضوع بود که مردم این منطقه حتی با کشور چین مراوداتی داشته اند.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: تپه ارگ نادری شیروان از مهم‌ترین محوطه‌های حوضه آبریز رودخانه اترک است که در بخش کهنه شهر شیروان قرار دارد و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به شماره ثبت ۷۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

قهرمانیان گفت: قدیمی‌ترین دوره شناسایی شده در این محوطه مربوط به دوران مس سنگی و جدیدترین دوره آن مربوط به دوران قاجار است.
تپه باستانی ارگ نادری شیروان، بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران ۲۵ متر ارتفاع و ۹۰ متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.