کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت دفتر حقوق بشر سازمان ملل در اوگاندا از روز یکشنبه به فعالیت‌های خود پایان خواهد داد.

ولکر تورک (Volker Türk)، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت دفتر حقوق بشر سازمان ملل در اوگاندا از روز یکشنبه به فعالیت‌های خود پایان خواهد داد، اما این نهاد به تعهد خود برای ادامه کار در این کشور بر اساس رسالت جهانی خود پایبند است. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بسته شدن دفتر کامپالا به دنبال تعطیلی شعبات گولو و موروتو روی می‌دهد. در ماه فوریه دولت اوگاندا تصمیم گرفت به ماموریت کمیساریای عالی حقوق بشر در اوگاندا پایان دهد. به نوشته رسانه ها، سازمان‌های غیر دولتی و مدافعان حقوق بشر این تصمیم را محکوم کرده و خواهان لغو آن شدند. 

ولکر تورک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «متاسفم که دفتر ما در اوگاندا بعد از ۱۸ سال تعطیل می‌شود. در طی این سال‌ها همکاری تنگاتنگی با جامعه مدنی، شخصیت‌های مختلف اوگاندایی و نهاد‌های دولتی برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر در این کشور داشتیم.» 

به گفته این مقام سازمان ملل، دفتر حقوق بشر این سازمان بر اساس ماموریت جهانی خود همجنان متعهد به فعالیت در حوزه حقوق بشر در اوگاندا است. تورک همچنان نسبت به دوره قبل از اتخابات ۲۰۲۶ در اوگاندا با توجه به فضای خصمانه‌ای که مدافعان حقوق بشر، بازیگران جامعه مدنی و روزنامه نگاران در آن فعالیت می‌کنند، ابراز نگرانی کرد. وی همچنین از دولت اوگاندا خواست توجه داشته باشد که کمیسیون حقوق بشر اوگاندا، به مثابه اصلی‌ترین نهاد نظارت بر حقوق بشر در این کشور، به طور موثر ومستقل به فعالیت خود ادامه دهد. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در اوگاندا یکی از بزرگ‌ترین دفاتر مستقل این نهاد در آفریقا بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار