معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۷ هزار فرد مبتلا به دیابت در مناطق شهری و روستایی خراسان شمالی شناسایی شدند.

اکبری  گفت: حدود ۱۷ هزار بیمار مبتلا به دیابت و زیرپوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفتند.

وی افزود: این بیماران پس از اجرای طرح خطرسنجی مربوط به بیماری‌های غیرواگیر ویژه افراد ۳۰ سال همزمان با سراسر کشور در استان شناسایی و در سامانه سیب ثبت شدند.

اکبری گفت: بی تردید تعداد بیماران بیش از این است به گونه‌ای که یا به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده اند و یا اینکه در جریان بیماری خود نیستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان اینکه نوع تغذیه و شیوه زندگی در ابتلا به دیابت موثر است، گفت: مصرف غذا‌های چرب، بی‌تحرکی و افزایش استرس‌های روزمره از جمله عادت‌های نادرست زندگی امروزی است که نقش زیادی در افزایش شیوع دیابت دارد.

اکبری افزود: همه بیماران دیابتی می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت محل سکونت خود اطلاعات بیماری دیابت خود را در سامانه سیب (سیستم یکپارچه بهداشت) ثبت کنند تا در صورت لزوم توسط پزشک مرکز به سطوح بالاتر ارجاع شوند.

وی گفت: اینک طرح خطرسنجی افراد بالای ۳۰ سال به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت انجام و افراد مستعد به ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی می‌شوند.

برچسب ها: دیابت ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.