مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه سالانه ۹ هزار تن انجیر در باغات استان تولید می‌شود، گفت : کرمانشاه قطب تولید انجیر آبی در کشور است.

رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود ده درصد از انجیر تولیدی کشور در استان تولید می‌شود، گفت : که کرمانشاه با تولید سالیانه ۹ هزار تن محصول انجیر از قطب‌های تولید انجیر آبی در کشور محسوب می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: سطح زیر کشت باغات انجیر در استان ۸۰۰ هکتار می‌باشد که از این مقدار ۷۰۰ هکتار مثمر و ۱۰۰ هکتار غیرمثمر است و سالانه به طور متوسط ۹۰۰۰ تن تولید دارد.

وی گفت: کشت ارقام مجیفی، شام، باوام علی، ملک محمدی، زرده، سیاوله و کوچلی در استان مرسوم است که رقم مجیفی ضمن آنکه بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده و با دارا بودن کیفیت ممتاز تولید آن بصورت انحصاری مختص به استان بوده و با قابلیت فرآوری به صورت نیم خشک را دارد و عمدتا پس از فرآوری به خارج از کشور خصوصا کشور‌های اروپایی، کشور‌های همسایه و ... صادر می‌شود. سایر ارقام عمتا بصورت تازه خوری و در داخل استان و کشور مصرف می‌گردند.

فیض قربانی با تاکید بر جایگاه ویژه این استان در تولید محصول انجیر آبی گفت: برداشت انجیر در استان کرمانشاه از اوایل مرداد شروع و تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

وی با اشاره به فعالیت تعداد قابل توجه‌ای کارگاه فراوری انجیر در استان بیان کرد: عمده محصول تولیدی بصورت نیم خشک فرآوری میگردد، تازه‌خوری و استفاده در فرآورده‌های سنتی از کاربرد‌های مهم این میوه بهشتی در استان میباشد.

فیض قربانی گفت: در باغ‌های انجیر به طور متوسط از هر هکتار ۱۲ تن انجیر برداشت می‌شود و شهرستان‌های دالاهو و سرپل ذهاب بیشترین سطح زیرکشت را دارند. 

وی گفت: با توجه محدودیت‌های ناشی از نقصان منابع آب و از سوی دیگر مساعد بودن شرایط اقلمی برنامه توسعه باغات دیم انجیر در مناطق مستعد استان در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان میباشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.