فوق تخصص گوارش و کبد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: هپاتیت A,E شایع‌ترین شکل هپاتیت ویروسی در جهان است.

دکتر حامد طاهری فوق تخصص گوارش و کبد  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه هپاتیت یکی از بیماری‌های شایع کبد است که منجر به التهاب و آسیب به این عضو می‌گردد گفت: هپاتیت انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین انواع آن A,E B,C,D است.

وی گفت: انتقال هپاتیت گروه A,E به صورت دهانی و مدفوعی و از طریق آب آلوده منتقل می‌شود، و انتقال هپاتیت‌های گروه‌های B,C,D نیز بیشتر از طریق خون و استفاده از وسائل آلوده به ویروس، روابط جنسی پرخطر صورت می‌گیرد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین آسیب‌های کبدی، هپاتیت اتوایمیون یا خود ایمنی است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن به جای حمله به ویروس‌ها و باکتری‌ها کبد را هدف قرار داده و ممکن است باعث آسیب و التهاب شدید آن شود این بیماری در زنان بیشتر از مردان شایع است.

فوق تخصص گوارش وکبد گفت: امروزه با توجه به پیشرفت آزمایشات کبدی و شناسایی ویروس‌ها مشکلات تشخیصی، درمانی بسیار کمرنگ شده است تا آنجا که متخصصان با توجه به علائم و دریافت شرح حال بیمار می‌توانند این بیماری را تشخیص و با آزمایشات تکمیلی و نمونه برداری کبدی بیوپسی اقدام به کنترل و درمان کنند.

 طاهری تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری‌های کبد در اکثر مواقع با دارو قابل کنترل و درمان است به داروی کورتون به عنوان مهمترین درمان دارویی بیماری هپاتیت خود ایمنی اشاره کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار