برخی از شالیکاران شمالی برای تبدیل شالی به برنج و آرد همچنان از پادنگ استفاده می‌کنند.

شالیکاران شمالی در گذشته‌های دور برای تبدیل شلتوک به برنج و جدا کردن پوسته آن از وسیله‌ای چوبی، موسوم به پادنگ استفاده می‌کردند، وسیله‌ای که همچنان در برخی مناطق کوهستانی مازندران کاربرد دارد  و كار دستگاه شاليكوبی امروزی را انجام می دهد.

دَنْگ، دستگاهی برای جداکردن پوسته برنج و غلاتی مانند گندم، جو و ارزن است، به کسی که پوسته غلات را با این دستگاه سنتی جدا می‌کند، دَنگی یا دنگ‌کوب و به این کار دنگ‌زدن هم می‌گویند. 

دنگ بر دو نوع است نوعی از آن با فشار پا کار می‌کند که به آن پادنگ می‌گویند و نوعی دیگری نیز با فشار آب کار می‌کند که به آن آبدنگ می‌گویند.

پادنگ از یک اهرم چوبی ساده به طول حدود ۲ متر تشکیل شده است که کشاورز یا دنگ کار، پاهای خود را روی انتهای اهرم می‌گذارد و با حرکات پی در پی پاها به این اهرم نیرو وارد می‌کند، با این کار قطعه چوب دیگری که به آن "پادنگ کله" می گویند و در انتهای این اهرم قرار گرفته  است و  دندانه دار  است در یک گودی که شلتوک غلات در آن ریخته شده است فرود آمده و  به واسطه ضرباتی که به شلتوک یا غلات وارد می کند پوست و قسمتی از لایه رویی برنج جدا می‌شود.

کارکرد آب دنگ نیز شبیه پادنگ است با این تفاوت که بجای انسان از نیروی ریزشی آب استفاده می‌کنند.

فیلم: بهروز دلاوری سوادکوه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
در ولایت ما یکی از روستاهای شهرستان جهرم هم اتاق خرابه مربوط به این دستگاه هنوز وجود دارد که به آن دنگو می‌گفتند و با جریان آب راه می افتاده و پدرم از چگونگی کارکرد آن برایم تعریف می‌کرد ... البته دیگر چند سالیست به دلیل کمبود آب به جای برنجکاری به کشت لیموترش روی آورده اند و آسیبهای مکانیکی هم از سر و صدا افتاده اند .
Iran (Islamic Republic of)
موسی زارع
۰۶:۴۸ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
تشکر،غالبا دنگ را درمسیر اب کار میذاشتن اب کار ان اقا را که با پا فشار میداد جریان اب اون نیرو را فراهم میکرد،و به زبان محلی میگفتن اودنگ سر،
Iran (Islamic Republic of)
محسن.ایران وطنم
۰۹:۵۹ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
سلام.واردات میلیونی خودروی کم مصرف ایمن را بدون تعرفه و یا با تعرفه فقط دو درصد برای عموم مردم ایران آزاد کنید و به این گرانفروشی دههابرابری،انحصار و استعمار پنجاه ساله سایپا و ایران خودروی حلبی ساز پایان دهید.
France
شاهرخ
۰۶:۵۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
این که آرد برنج شد ؟
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۶:۵۵ ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
سلام و سپاس
ذر متن خبر هم گفته شد از این وسیله هم برای جداسازی پوسته و هم برای آرد کردن غلات استفاده می شود، فقط انتهای اهرم دوم را تغییر می دهند که منجر به تغییر کارکرد دستگاه می شود
آخرین اخبار