هم اکنون ۷۶ بیمار هموفیلی در استان خراسان شمالی (به جز مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی اسفراین) شناسایی و ثبت شده اند.

مسئول امور بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با حمایت دانشگاه علوم پزشکی خدمات ویزیت تخصصی، دارویی، تزریق و آزمایش‌های مورد نیاز کاملا رایگان به این بیماران ارائه می‌شود.

مهری فرشاد افزود: هموفیلی یک بیماری خونریزی‌دهنده ژنتیکی و ارثی است و معمولا در پسران بروز می‌کند و دختران به ندرت دچار آن می‌شوند، ولی می‌توانند ناقل بیماری باشند.

وی گفت: هموفیلی A شایعترین نوع بیماری است که به دلیل کمبود فاکتور انعقادی هشت بروز می‌کند و ۸۰ درصد بیماران به این نوع مبتلا هستند، هموفیلی B نوع دیگری از بیماری است که به دلیل کمبود فاکتور انعقادی ۹ رخ می‌دهد و درصد کمی از بیماران هموفیلی را شامل می‌‎شود.
فرشاد افزود: انواع دیگری از بیماری نیز بر اثر کمبود فاکتور ۱۱ بروز می‌کند که علایم خفیف‌تری دارد.

مسئول امور بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه داد: امکان تشخیص این بیماری قبل از تولد با نمونه‌گیری از پرز‌های جفتی در هفته ۱۰ تا ۱۲ حاملگی امکان‌پذیر است و از نظر ژنتیکی می‌توان وجود ژن معیوب را در جنین بررسی کرد.

به گفته وی این تشخیص قبل از تولد در دنیا به عنوان پیشگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در ارائه خدمات درمانی به بیمار و همچنین رعایت ملاحظات و احتیاط لازم از همان بدو تولد کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.