رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در دنیا بورس‌های تحصیلی متنوع هستند وبستگی به ظرفیت‌ها در کشور‌های مختلف دنیا بورس به دانشجویان داده می‌شود.

هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری رونمایی از سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی گفت: بورس هیئت علمی و فرصت‌های تحقیقاتی در سازمان امور دانشحویان ارائه می‌شود. به فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان مقطع دکتری برای مطالعه در خارج از کشور و انجام فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاهی به دانشگاه دیگر در داخل کشور، بورس اعطا می‌شود. 

به گفته وی در دنیا بورس‌های تحصیلی متنوع هستند و بستگی به ظرفیت‌ها در کشور‌های مختلف دنیا، بورس به دانشجویان داده می‌شود.

او بیان کرد:  هم اکنون تب کنکور در سراسر کشور کاهش یافته است، اما هنوز رشته‌های خاصی در رشته علوم تجربی مانند   پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی   طرفدار زیادی وجود دارد.

او ادامه داد: تعداد متقاضیان تحصیل در علوم ریاضی در سال جاری نسبت به سال ۹۰ به نصف کاهش پیدا کرده است. این امر  در کشور دچار تغییرات و نگرش‌هایی بوده که پاسخی در دانشگاه‌های داخل کشور نداریم. 

او افزود: نتیجه این تغییرات مراجعه  دانشجو برای رفع نیاز خودش به دانشگاه‌های خارج از کشور شده  که در پی آن  برخی از این افراد در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت خانه‌ها تحصیل نمی کنند. 

او بیان کرد: بیش از ۵۰۰۰۰ نفر از دانش آموزانی که در رشته خاصی متقاضی تحصیل بوده اند  معدلشان ۱۹/۷۵ است و این موضوع به مسئله انباشت نخبگان در حوزه خاصی است. 

او ادامه داد: به دلیل عدم کافی شغل‌های لازم در رشته خاص باعث شده متقاضیان  نیازشان در کشور برطرف نشود و تغییرات ایجاده شده به دلیل نگاه دانش آموزان به آینده شغلی خود است. 

او بیان کرد: از هزار دانش آموز وارد شده به  دانشگاه فرهنگیان رتبه شان زیر ۱۰۰۰ است و علت این موضوع اقدامات دانشگاه فرهنگیان در موضوعات مختلف از جمله شغل است. برخی از دانشگاه‌ها بورسیه صنعتی اعطا می‌کنند.

داداش پور افزود: تمام اعضای هیئت علمی در حوزه هنر، ۹۰۴ نفر است در حالی که تقاضا برای این رشته ۱۳۱ هزار نفر است و خیلی از متقاضیان امکان تحصیل در این رشته با توجه به ظرفیت رشته‌ها وجود ندارد. بورس هنر فعال سده تا از طریق کارسناسی ارشد به دکتری، پاسخ به تقاصا و کمبود دانشگاه‌های کشور است. 

او بیان کرد: بورس فنی و مهندسی، علوم انسانی، سلامت، علوم پایه، هنر، بورس سال آخر، بورس سایر دستگاه ها، بورس دانش، بورس بنگاه‌های اقتصادی، بورس مشاغل، بورس وطن، بورس کوتاه مدت داخل و خارج از کشور، بورس سرآمدان، بورس ابرار از جمله بورس‌های اعطایی سازمان امور دانشجویان به دانشجویان است. 

داداش پور بیان کرد: بورس دانش به دانش آموزانی که در رشته های مدنظر تحصیل کنند ماهیانه مبلغ پنج میلیون تومان کمک هزینه دریافت خواهند کرد. الان بورس دانش ، هنر و مشاغل راه اندازی شده است.

او اضافه کرد:امیدواریم  افراد نخبه و رتبه‌های برتر کنکور از طریق بورس‌های تحصیلی در رشته‌های علوم پایه جذب شوند. 

داداش پور اضافه کرد: بورس دانش برای هزار دانش آموزان در کنکور سال جاری در جهت تحصیل در حوزه علوم پایه در نظر گرفته شده است. 

او افزود: سامانه سیب طراحی شده است تا متقاضیان  انواع بورس را  به دانشگاه‌ها ارتباط دهند. هم اکنون ارتباط دانشگاه با صنعت به خوبی انجام نشده است. 

او گفت: در حال حاضر ۱۱۶۰۰ دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم به غیر از دانشگاه آزاد در حال تحصیل هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار