نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: ساماندهی و رفع مشکلات مرزنشینان متولی مشخصی می‌خواهد تا به بهبود معیشت آنان کمک مؤثری کند.

نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه رادیویی میز خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: یکی از اصلی‌ترین اشکالات ساختاری در مورد مرزنشینان این است که موضوع مرز و ساماندهی فعالیت‌های آن متولی مشخصی ندارد که پیشنهاد آن را داده ایم.

او افزود: این پیشنهاد پذیرفته شده و به معاونت اجرایی ریاست جمهوری ارسال شده، اما هنوز به موافقت نهایی نرسیده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به طرح خرده فروشی مرزنشینان بیان کرد: ۶ فروردین امسال مصوبه هیئت وزیران برای موضوع خرده فروشی مستقل از سوخت شامل واردات کالا تا سقف ۴۰۰ دلار در ماه برای مرزنشینان مطرح شد تا بتوانند از این راه منبع درآمدی داشته باشند.

نخعی عنوان کرد: این طرح هنوز در دایره اجرا عملی نشده، اما در حال پیگیری است.

او همچنین در خصوص پیگیری‌ها در خصوص واریز سهمیه سوخت مرزنشینان گفت: ناترازی فرآورده‌های نفتی به خصوص نفت و گاز باعث شد عملاً دولت امکان صادرات نفت به صورت زمینی را نداشته باشد و به دنبال قطع صادرات، درآمدی عائد نمی‌شود تا به مرزنشینان اختصاص داده شود.


بیشتر بخوانید


سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علاوه بر قطع صادرات، ضعیف بودن اقتصاد مرزنشینان و ارزان بودن سوخت باعث شده است تا شاهد قاچاق سوخت در مرز‌های استان باشیم.

رفع مشکلات ریزگردی استان نیازمند اقدامات مستمر

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خراسان جنوبی در شرق کشور علاوه بر کمبود منابع آبی و فقر مراتع، درگیر مشکلات ریز گرد‌ها نیز است.

نخعی تصریح کرد: ۲۲ سال است که با خشکسالی مواجهیم، اما هنوز جدی گرفته نشده است به همین خاطر فراکسیون مقابله با خشکسالی تشکیل دادیم و به بررسی پدیده خشکسالی و اثرات آن در بخش‌های مختلف پرداخته و پیگیر ارائه راه حل‌های مناسب هستیم.

او ادامه داد: در مورد ریزگرد‌ها متولی اصلی محیط زیست است که اقدامات خوبی انجام داده اند، اما باز هم برای رفع مشکل نیاز به اقدامات متمرکز و مستمر داریم.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اشکال اصلی مدیریتی در بحث ریزگردها، نبود متولی مشخص و واحد برای این موضوع است.

او گفت: در بودجه امسال استان نیز پیشنهاد مشخصی برای بحث ریزگرد‌ها نداشتیم و امیدواریم که مسئله با جدیت بیشتری پیگیری شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار