مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از ۵۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تاکنون به سامانه‌های مختلف آبیاری نوین به منظور بهره‌وری بهینه از آب مجهز شد.

حسین شاهینی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۳۸ هزار و ۷۹۰ هکتار سامانه نوین آبیاری از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ در بخش‌های کشاورزی استان سمنان از محل اعتبارات ملی اجرایی شد.

وی اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ نیز به میزان ۱۲ هزار و ۳۳۴ هکتار انواع سامانه‌های آبیاری در استان سمنان اجرا شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: آبیاری تحت فشار روش جدیدی از آبیاری است که در آن آب با فشار وارد لوله‌های اصلی و فرعی شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطره چکان، آب‌پاش، آب‌فشان و یا نازل می‌گویند به صورت قطره‌قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این صورت از تلفات آب در توزیع در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می‌شود.

شاهینی افزود: آبیاری تحت فشار به ۲ روش آبیاری بارانی و قطره‌ای تقسیم می‌شود که بازدهی آبیاری در روش بارانی از ۳۶ درصد به شیوه غرقابی به ۷۰ درصد و در روش قطره‌ای به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی صرفه جویی در مصرف آب، بی‌نیازی از تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول، سهولت در انجام عملیات زراعی و جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک را از مزایای اجرای طرح‌های آبیاری نوین عنوان کرد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بی نیازشدن از نیروی کارگر زیاد به دلیل ثابت بودن اجزای سامانه و وارد نشدن بذر علف‌های هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از لوله، برخی از ویژگی‌ها و مزایای آبیاری تحت فشار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.