رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از نتایج طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها افزایش سفر‌های غیر ضروری خواهد بود.

ایمان فرهمندی رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: رایگان کردن خدمات اتوبوس‌رانی مثل هر تصمیم دیگری مزایا و معایبی دارد و تهدید‌ها و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند.

او افزود: شاید مهمترین مزیت طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها این باشد که ما سامانه الکترونیک‌مان را حذف کنیم و مردم بدون پرداخت هزینه از خدمات اتوبوسرانی استفاده کنند. البته از طرف دیگر درآمدی را نیز برای شهرداری در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم که آن درآمد هم حذف می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مهمترین استدلالی که دوستان برای حذف بلیت اتوبوس دارند این است که این درآمد به صورتی نیست که در بودجه کلان شهرداری قابل توجه باشد و حذف کردن آن آسیبی به مجموعه شهرداری نمی‌زند. اما در عین حال مزایای رایگان کردن استفاده از خدمات اتوبوسرانی نسبت به آسیب‌های احتمالی برتری دارد.

فرهمندی با اشاره به اینکه این مسئله مانند بسیاری از تصمیمات دیگر ابعاد مختلفی دارد، بیان کرد: اگر بحث ما فقط موضوع ۳۲۸میلیارد تومان درآمد سازمان اتوبوسرانی در یک سال باشد، شاید بتوانیم بگوییم در مقایسه با بودجه ۴۰هزارمیلیارد تومانی شهرداری عدد قابل توجهی نیست و بتوانیم به راحتی از آن بگذریم. خوب است که توجه کنیم این عدد چند کارکرد می‌تواند داشته باشد، هم به لحاظ رقم ریالی و هم به لحاظ شکست مالی که در منابع شهرداری برای آن تعریف شده است و از همه مهمتر به لحاظ اثر اجتماعی و عملیاتی که روی مجموعه اتوبوسرانی و جامعه می‌گذارد.

او تصریح کرد: در ابعاد مختلفی که این تصمیم را بررسی کنید متوجه می‌شوید که این عدد صرفا یک عدد ۳۲۸میلیارد تومان نیست. این مقدار منبع نقدی است و ما کل منابع نقدی که در بودجه شهرداری برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان است که از این مقدار بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان مربوط به حقوق و دستمزد است که به صورت قبل باید پرداخت شود. جمع منابع نقدی که در بودجه شهرداری پیش‌بینی شده است که صرف پروژه‌های عمرانی می‌شد کمتر از هزار میلیارد تومان است که ما راجع به ۳۲۸میلیارد تومان از این مقدار صحبت می‌کنیم یعنی حدود یک سوم منابع نقد بسیار ارزشمند شهرداری که در بودجه بر سر این منابع نقد همیشه کشمکش‌هایی وجود داشته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: نکته دوم این است که همین منبع نقدی به صورت روزانه به دست می‌آید و در ایام مختلف سال این درآمد افت و خیز دارد. اما شبکه اتوبوسرانی ما به این مقدار کم نیاز دارد و درواقع همین درآمد جزئی است که این شبکه را سرپا نگه داشته است. همچنین بودجه کلی که برای آن دیده شده است باید تامین و پرداخت شود. معمولا مباحث مربوط به حقوق و دستمزد و هزینه‌های کلان به صورت ماهانه تامین و پرداخت می‌شود، اما هزینه‌های جاری و حداقل‌های نگهداری ناوگان مواردی است که به صورت روزانه تقریبا روزی یک میلیارد تومان درآمد حاصل از تراکنش‌های مردم در شبکه ناوگان است که استحصال می‌شود. درواقع هر شرکت به عددی حدود ۱۰۰تا ۱۵۰میلیون تومان می‌رسد که اولویت‌های خود را ساماندهی می‌کند و اگر این عدد حذف شود اتفاقی که می‌افتد این است که اتوبوس‌های ما به سرعت به سمت توقف خدمات پیش می‌روند.

سیاست‌گذاری‌های شورا برای حمل‌ونقل عمومی

فرهمندی با اشاره به اینکه در شهر مشهد چند اتفاق مهم در حوزه سیاست‌گذاری استفاده از حمل‌ونقل افتاد، اظهار کرد: عدم افزایش خدمات در اتوبوسرانی و قطارشهری و بازگشت بهای خدمات به قیمت سال گذشته یکی از اتفاقات مهم در این زمینه بود. همچنین اتفاق دیگری که در خصوص سیاست‌گذاری‌های استفاده حمل‌ونقل داشته‌ایم، افزایش بهای پارکینگ حاشیه‌ای بوده است. هردو اتفاق در راستای سیاست کاهش خودرومحوری و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. در عین حال نیز در تلاشیم که زیرساخت‌ها را چه در بحث ناوگان اتوبوسرانی و چه در بحث خطوط قطار شهری توسعه دهیم.

بهره‌برداری از خط ۳ قطارشهری مشهد در سال آینده

او در رابطه با توسعه خطوط قطار شهری مشهد افزود: هدف گذاری جدی ما این است که خط سه قطار شهری را در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم. به نظر مسیر درستی را تعریف کرده‌ایم و در این مسیر حرکت می‌کنیم که از یک طرف توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی و از طرف دیگر محدود کردن حمل‌ونقل شخصی است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، پس از صحبت‌های حضار در جلسه با بیان اینکه تصمیم رایگان شدن اتوبوس در شورا گرفته شده است و همه ما موظفیم که در این مسیر حرکت کنیم، ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم تا در مرحله اجرا این تهدیدات و آسیب‌هارا به حداقل برسانیم.

فرهمندی با تاکید بر اینکه قطعا افزایش مسافر حمل‌ونقل همگانی یک هدف آرمانی برای همه ما است، بیان کرد: ما با یک استثتا به دنبال این هستیم که استفاده از حمل‌ونقل همگانی را افزایش بدهیم که در صحبت‌های دوستان بود. آن هم این است که مسافر باید از سطوح غیر مطلوب‌تر حمل‌ونقل جذب شود. ما اگر یک مسافر را از خودروی شخصی و ... به حمل‌ونقل همگانی جذب کنیم کاری ارزشمند کرده‌ایم، اما اگر مسافری را از سیستم‌های پاک‌تری مثل پیاده یا دوچرخه به این حمل‌ونقل جذب کنیم نه تنها هنر نکرده‌ایم بلکه برخلاف منافع شهر حرکت کرده‌ایم.

او با تاکید بر وجود تجربه خط رایگان در مشهد، تصریح کرد: ما یک خط را برای مدتی در شهر مشهد به صورت رایگان داشته‌ایم که همان تجربه قزوین عینا در این خط نیز اتفاق افتاده است. تعبیری که از آن خط رایگان به وجود آمد این بود که این خط اتوبوس ما تبدیل به قطار شهر بازی شده بود. کودکان در ابتدای خط سوار شده و انتهای خط پیاده می‌شدند. در نتیجه واقعا سفر‌های غیر ضروری اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تاثیرات طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها بر کاهش آلودگی هوا تاکیدکرد: قطعا اگر بتوانیم حجم استفاده از خودرو‌های شخصی را کاهش دهیم می‌توانیم آلودگی هوا را نیز مدیریت کنیم. براساس مطالعات یک سوم آلودگی شهر ما از خودرو‌های شخصی است. ما باید در کنار ارتقای تکنولوژی و کیفیت سوخت، در حوزه مدیریت شهری مواردی که در اختیار ما قرار دارد مانند نرخ‌گذاری‌ها و توسعه خدمات را در نظر بگیریم.

من‌کارت‌های ارزان قیمت به شبکه وارد خواهد شد

فرهمندی با بیان اینکه ما در کنار بودجه‌های مربوط به تقاطع‌ها و ... حدود پنج‌هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل همگانی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: مبلغ هزاروصد میلیارد تومان برای خرید ناوگان اتوبوس‌رانی، هزاروصد میلیاردتومان برای خرید ناوگان قطار شهری، دوهزار و ششصد میلیارد تومان برای توسعه خطوط قطار شهری خط سه و سیصد میلیارد تومان برای باقی خطوط بودجه اختصاص داده‌ایم که مجموعا فقط برای این چهار مورد چیزی حدود پنج‌هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل همگانی گذاشته‌ایم. تکنولوژی من‌کارت‌های ما بسیار گران است، اما از ماه آینده من‌کارت‌های ارزان قیمت به شبکه وارد خواهد شد و مشکلات مربوط به من‌کارت تا حدود دوماه آینده حل خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه منابع نقد از منابع حیاتی شهرداری است، افزود: سال گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان از منابع نقد شهرداری را در پروژه‌های زودبازده حاشیه شهر بردیم. منابع نقد بسیار حیاتی است. شهرداران مناطق و مدیران سازمان‌ها در فصل بودجه برای منابع نقد با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما به دلیل اینکه ما باید به نیاز‌های اولیه حاشیه شهر توجه می‌کردیم و این موضوع جز با منابع نقد اتفاق نمی‌افتاد تقریبا هرآنچه منبع نقدی داشتیم در حاشیه شهر متمرکز کردیم. برای هیچ کدام از پروژه‌های کلان نیز ریالی از منابع نقد در نظر نگرفتیم و همگی بر مبنای منابع غیر نقد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.