ساخت جاده قزوین - الموت - تنکابن، طرحی که بعد از ۱۸ ساله هنوزبه پایان نرسیده است.

ساخت جاده قزوین - الموت - تنکابن یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال ۸۲ بود که باید حالا، حالا‌ها در انتظار بهره برداری از آن باشیم. 
 
استان قزوین از دیرباز با توجه به موقعیت جغرافیای ویژه، واقع شدن در شاهراه ارتباطی ۱۱ استان کشور و نزدیکی به پایتخت مورد توجه قرار دارد.
 
برای تقویت راه‌های مواصلاتی به خصوص آزادراهی و بزرگراهی استان به منظور بهبود حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت و زمان مسافرت، توسعه گردشگری و افزایش سطح رضایت مسافران اقدام شده است.
 
در همین راستا کار اجرایی پروژه قزوین - الموت - تنکابن با مشخصات راه اصلی و به صورت بزرگراه پس از انجام عملیات مطالعاتی از سال ۸۶ کلید خورد که متاسفانه به رغم گذشت سال‌ها هنوز به بهره برداری نرسیده است.
 
در سفر سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت به قزوین، ادامه عملیات این طرح به صورت ویژه از سوی استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی تاکید و پیگیری شد. 
 
تخصیص ۳۶۰ میلیارد تومان برای جاده قزوین - الموت - تنکابن
 
با پیگیری‌های انجام شده برای پایان عملیات مرحله نخست آن به طول ۶۲ کیلومتر در استان قزوین حدود ۳۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و برای بهره برداری از آن نیز تاکید ویژه شد. 
 مرحله نخست جاده قزوین - الموت - تنکابن در پاییز امسال بهره برداری می‌شود.
 
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در بازدید از این طرح گفت: قطعات یک، ۲ و سه این طرح به طول ۶۲ کیلومتر که از نقطه صفر آن، یعنی از کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین - کرج تا روستای شهرک در بخش الموت شرقی ادامه می‌یابد، پاییز امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

 

ساخت جاده قزوین - الموت - تنکابن
 
لطف الله سیاهکالی افزود: این طرح علاوه بر اهمیتی که برای کشور و منطقه دارد، یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است که بایستی هر چه سریع‌تر مورد بهره برداری قرار بگیرد تا آثار آن برای مردم دلنشین‌تر شود.
 
سیاهکلی اضافه کرد: از آنجایی که راه‌های ارتباطی شمال کشور دربخش شبکه مواصلاتی از تردد بسیار بالایی برخوردار است و همین مساله باعث ترافیک، به خصوص در ایام تعطیلات و مناسبت‌های خاص می‌شود، تکمیل و بهره برداری از بزرگراه قزوین - الموت - تنکابن می‌تواند نقش بسزایی در کاهش چشمگیر سوانح جاده‌ای یا تردد‌ها در جاده‌هایی مانند هراز، چالوس یا رشت ایفا کند.
 
وی با بیان اینکه بزرگراه قزوین - تنکابن را نباید به عنوان یک مسیر عبوری نگاه کرد، گفت: با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و عبور جاده از دامنه‌های البرز شمالی و طبیعت بکر آن، مساله مبلمان این جاده باید بیش از پیش مورد توجه جدی قرار بگیرد تا جایی که علاوه بر موضوعات گردشگری باید سرویس دهی به مسافران و گردشگران در برنامه ریزی‌های هنگام بهره برداری مورد توجه واقع شود چرا که این مساله می‌تواند ثروث هنگفتی را برای منطقه ایجاد کند.
 
بهره برداری از مرحله نخست تا پاییز امسال
 
سیاهکلی با اشاره به تخصیص ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به مرحله یک پروژه در حال احداث قزوین - الموت - تنکابن، افزود: با توجه به اینکه آسفالتِ فقط هفت کیلومتر از مسیر ۶۲ کیلومتری قطعات یک، ۲ و سه باقیمانده و با توجه به نیاز مردم منطقه به دسترسی به این جاده، پاییز امسال شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.
 
نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس اضافه کرد: برای دولت سیزدهم اتمام طرحی که ۱۸ سال از عمر اجرایی آن می‌گذرد و به اتمام نرسیده و از همه مهمتر اینکه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری است مورد تاکید است تا انتظار طولانی مردم برآورده شود.

ساخت جاده قزوین - الموت - تنکابن
 
ساخت جاده قزوین - الموت - تنکابن با مشخصات راه اصلی
 
 این مسیر با مشخصات راه اصلی اجرای آن در ۶ قطعه و به طول ۱۶۴ کیلومتر دردست ساخت است. ۹۶ کیلومتر این مسیر در استان قزوین و مابقی نیز در استان مازندران واقع شده است. 
 
مرحله نخست طرح به طول ۶۲ کیلومتر، حد فاصل کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین - کرج تا روستای شهرک در بخش الموت شرقی واقع شده و به گفته کارشناسان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور هم اکنون ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
 
ساخت این جاده موجب اتصال استان‌های جنوبی و غربی کشور به شمال شرق می‌شود و دارای نقاط سخت گذر، کوهستانی و جنگلی است که با ساخت و بهره برداری از آن، ایمنی و دسترسی‌ها به شمال کشور اسان و سربعتر می‌شود.
 
کاهش طول مسیر قزوین به تنکابن از ۳۱۵ کیلومتر کنونی به ۱۶۴ کیلومتر، کاهش مدت زمان سفر از هفت به سه ساعت، کاهش مصرف سالانه سوخت به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر، توسعه گردشگری در، توسعه و بهره برداری منابع موجود در منطقه به همراه زیربخش‌های کشاورزی و دامداری، ساماندهی مناسب روستا‌های منطقه الموت و همچنین تشویق و جلب گردشگر به منطقه و در نهایت بهره برداری و راه اندازی معادن الموت از ویژگی‌های مهم و بارز اجرای این طرح است.
 
پیش بینی پنج هزار میلیارد تومان برای افتتاح طرح
 
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیزگفت: در حال حاضر برای پایان عملیات این محور، زمان نهایی برای بهره برداری کامل این طرح در سال ۱۴۰۴ هدفگذاری شده و میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای آن نیز پنج هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
 
مجتبی دایی دایی افزود: بر همین اساس و با محاسبات کنونی، برای بهره برداری ازمرحله نخست پروژه بزرگراهی قزوین - الموت - تنکابن به طول ۶۲ کیلومتر، رقمی معادل ۴۳۰ میلیارد تومان جهت اتمام قطعات یک، ۲ و سه، تونل شیرکوه و سه دهانه پل تخمین زده می‌شود.
 
دایی دایی اضافه کرد: با توجه به طولانی شدن احداث این طرح و اینکه هیچ یک از بخش‌های آن هنوز به بهره برداری نرسیده، با توجه به سفر ریاست جمهوری به استان و تخصیص اعتبارات لازم در این بخش، به نظر می‌رسد در پاییز امسال و بعد از حدود ۱۸ سال شاهد بهره برداری از مرحله نخست آن، یعنی تا روستای شهرک واقع در بخش الموت شرقی باشیم.
 
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: بدون شک با بهره برداری از این پروژه که برای مردم منطقه الموت و ساکنان غرب استان مازندران نیز بسیار حیاتی و حایز اهمیت می‌باشد، علاوه بر تحول در حوزه ارتباطی کشور، شاهد دگرگونی‌های فراوان و امیدبخش در بخش‌های مختلف از جمله معیشت مردم، گردشگری، تکمیل زیرساخت‌های منطقه و در نهایت بهره برداری از منابع بکر معدنی منطقه باشیم.
 
استاندار قزوین هم گفت: اتمام جاده قزوین-الموت - تنکابن با اعتبارات سفر رییس جمهور سرعت می‌گیرد
 محمد مهدی اعلایی افزود: در سفر به الموت شرقی مدیران کل دستگاه‌های ذی‌ربط انجام اموری را عهده دار شدند که به پیشرفت طرح کمک می‌کند.
 
راه اصلی قزوین -الموت - تنکابن از مصوبات سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال ۱۳۸۲ است که بعد از ۱۸ سال بلاتکلیفی و نیمه تمام بودن، فاز اول آن در سال جاری با تخصیص اعتبار در دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.
 
کوتاه شده مسیر از ۳۱۵ به ۱۶۴ کیلومتر
 
با بهره برداری از این طرح، کاهش طول مسیر قزوین به تنکابن از ۳۱۵ کیلومتر کنونی به ۱۶۴ کیلومتر رقم می‌خورد و ضمن کاهش مدت زمان سفر از هفت به سه ساعت، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه را شاهد خواهیم بود.
 
طرح راهسازی مهم دیگر
 
طرح راهسازی دیگر که در دست ساخت است و قزوین را به استان‌های شمالی کشور نزدیکتر می‌کند قزوین - الموت - کلاچای است.
 
 استاندار قزوین گفت: تکمیل جاده قزوین - رحیم آباد - کلاچای با مشخصات راه اصلی در دستور کار قرار دارد. 
 
محمد مهدی اعلایی در حاشیه بازدید سه استاندار (قزوین، گیلان و مازندران) از راه‌های ارتباطی سه افزود: تکمیل این راه‌ها ارتباطات بین قزوین و استان‌های گیلان و مازندران را تقویت می‌کند و در دستور کار دولت و مسوولان سه استان قرار دارد.
 
اعلایی اضافه کرد: موضوع راه یکی از محور‌های اصلی توسعه است و هرچقدر زمینه ارتباطات بین مجموعه‌های جمعیتی و اقتصادی ارتقا پیدا کند، مقدمه‌ای برای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
 
استاندار قزوین گفت: حضور مدیران ارشد سه استان در کنار هم نمادی از همگرایی در دولت برای توسعه خدمت گذاری به مردم است و اراده جدی متولیان برای رفع تنگنا‌های اساسی را نشان می‌دهد، موضوعی که در بیان‌های پیشینیان گفته می‌شد انجام شدنی نیست و اعتبارات بالایی نیاز دارد، اما امروز با جدیت دنبال می‌شود تا نتایج مثبتی داشته باشد.
 
وی افزود: البته در مسیر اجرای این طرح مشکلاتی از جمله معضلات زیست محیطی وجود دارد که باید برای آن تدابیر لازم اتخاذ شود تا بدین وسیله در کنار باز شدن راه‌های ارتباطی مورد نیاز مردم منطقه، تبعات منفی به حداقل کاهش یابد.
 
کندی طرح به علت اعتبار و زیست محیطی 
 
طرح ساخت راه قزوین-الموت-کلاچای از طرح‌های مهم به شمار می‌رود که به علت محدودیت‌های اعتباری و مشکلات محیط زیستی اجرای آن‌ها با کندی مواجه است.
 
جاده" قزوین - رحیم آباد - کلاچای" ۱۴۶ کیلومتر طول دارد که ۵۹، ۱۲ و ۷۴ کیلومتر آن به ترتیب در استان‌های گیلان، مازندران و قزوین واقع شده است و به گفته مشاور این طرح تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن هزینه شده و مبلغ کل اعتبار مورد نیاز آن ده هزار میلیارد تومان برآورد شده است
 
معاون وزیر راه: احداث جاده «قزوین، رحیم آباد و کلاچای» نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار برآورد شده و موردنیاز برای احداث جاده قزوین- رحیم آباد - کلاچای به عنوان پیوند دهنده استان‌های گیلان، مازندران و قزوین را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
 
 خیرالله وحید خادمی افزود: در زمان حاضر تردد بخشی از این جاده به صورت روستایی و بخشی هم به شکل فرعی در بین اهالی این استان‌ها برقرار است.
 
خادمی اضافه کرد: آنچه مورد تقاضا و در قانون بودجه به آن توجه شده این است که جاده قزوین، رحیم آباد و کلاچای به طول ۱۵۶ کیلومتر به صورت جاده اصلی احداث شود.
 
معاون وزیر راه گفت: باید با تخصیص اعتبارات موردنیاز برای احداث این جاده بتوان تردد کریدور جنوب به شمال همانند دیگر جاده‌های کشور برقرار شود.
 
 خادمی اضافه کرد: ردیف بودجه برای اجرای این طرح وجود دارد و به خاطر حجم بالای کار بعید به نظر برسد تا پایان این دولت این طرح به سرانجام برسد.
 
وی گفت: بازدید سه استاندار استان‌های قزوین، گیلان و مازندران در واقع به خاطر آشنایی بیشتر این محور بود تا بتوان با روش اصولی روند اجرایی طرح تسریع شود.
 
جاده" قزوین - رحیم آباد - کلاچای" ۱۴۶ کیلومتر طول دارد که ۵۹، ۱۲ و ۷۴ کیلومتر به ترتیب در استان‌های گیلان، مازندران و قزوین واقع شده است و به گفته مشاور این طرح تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن هزینه شده است.
 
آغاز احداث جاده قزوین - رحیم آباد و کلاچای به پنج سال گذشته بر می‌گردد که تا کنون ۱۰ کیلومتر واقع در استان گیلان انجام شده و پنج کیلومتر در حال مناقصه به پیمانکار و ۲.۵ کیلومتر نیز در دست احداث و در حوزه قزوین ۹.۵ کیلومتر در دست اجراست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار