سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: طبق آمار در پنج سال آینده بحران سالمندی کشور را تهدید خواهد کرد.

فرحناز عزتی امروز در کارگاه آموزشی ویژه مسئولان هیات‌های مذهبی بانوان اردبیل با اشاره به این که وضع جمعیتی در کشور بحرانی و نگران کننده است ، گفت: هیات‌های مذهبی بانوان باید مروج و مبلغ مساله جمعیت و فرزندآوری به عنوان اولویت برنامه‌های فرهنگی در جامعه باشند.

سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل وضع اقتصادی و مساله معیشت را غیرمرتبط با فرزندآوری دانست و می گوید: بسیاری از افراد بر این باورند که پایین بودن میزان درآمد خانواده‌ها عامل اصلی در کاهش فرزندآوری بوده و اقتصاد را اولویت اصلی در ازدیاد جمعیت می‌دانند اما این در حالی است که خانواده‌های متمول و ثروتمند نیز تمایلی به ازدواج و یا فرزندآوری ندارند لذا فرهنگ‌سازی و تبیین خطرات کاهش جمعیت برای خانواده و جامعه می‌تواند در افزایش جمعیت مؤثر باشد.

به گفته او، طبق آمار به عمل آمده میزان طلاق در خانواده‌های دارای ۲ فرزند و بیشتر در رده پایین قرار دارد که این امر نشان از عمق بخشی به بنیان خانواده توسط فرزندان است.

سرپرست گروه جمعیت و فرزندآوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان این که فرزند عامل دوام و بقای خانواده‌ها است ، گفت: فردگرایی و لذت‌جویی از عوامل کاهش رغبت به فرزندآوری در خانواده‌ها است و باید در این زمینه روشنگری شود.

عزتی می گوید: در گذشته مصرف‌گرایی و میزان توقعات بسیار پایین بود و فرزندان با حداقل امکانات در نهایت سلامت و آرامش روحی پرورش یافته و از افراد موفق جامعه می‌شدند اما اکنون بنا به تبلیغات ضدفرهنگی در فضای مجازی، تک فرزندی و کوچک شدن خانواده‌ها باعث کاهش ارتباط اجتماعی در بین افراد شده است.

او بر ضرورت هم افزایی و تعامل دستگاه‌های فرهنگی و متولیان جمعیت و خانواده در فرهنگ سازی ازدیاد جمعیت تاکید کرد و گفت: راهکارها و برنامه‌های جمعیتی از سوی نهادها و ادارات مختلف باید تجمیع شده و همچنین از روش‌های ارائه شده توسط کشورهای موفق در بحث جمعیت نیز استفاده کرد تا از بحران پیش رو عبور کرد.

عزتی همچنین از مسئولان هیات‌های مذهبی و بانوان فعال فرهنگی و دینی خواست در جلسات تبلیغی و مجالس دینی در تبلیغ و تبیین اهمیت فرزندآوری و افزایش جمعیت تلاش کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
بحران مهریه