رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو قبل از ماه اکتبر (مهرماه) در پارلمان ترکیه تصویب نخواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری نشست سران ناتو در لیتوانی گفت عضویت سوئد در ناتو باید در پارلمان ترکیه تصویب شود بنابراین این کشور باید تا پس از بازگشت قانونگذاران ترکیه‌ای از تعطیلات تابستانی منتظر بماند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اردوغان گفت: «پارلمان تا دو ماه آینده تشکیل جلسه نمی‌دهد...، اما هدف ما این است که این موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن نهایی کنیم». 

ترکیه پس از مذاکرات پشت در‌های بسته بین ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو و مقامات سوئد، روز دوشنبه موافقت کرد که به سوئد اجازه دهد عضو جدید ناتو شود. ساعاتی پس از فاش شدن تصمیم آنکارا، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که با مشورت کنگره انتقال جنگنده‌های F-۱۶ به ترکیه را ادامه خواهد. امری که نشان می‌داد ترکیه با غرب وارد معامله شده است. 

افزون بر این، بر اساس بیانیه مشترکی که پس از مذاکرات دوشنبه منتشر شد، سوئد موافقت کرده که برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی ترکیه از نزدیک با این کشور همکاری خواهد کرد.

سوئد و فنلاند سال گذشته و پس از حمله روسیه به اوکراین برخلاف سیاست‌های پیشین خود درخواست کردند عضو ائتلاف نظامی ناتو شوند. فنلاند در ماه مارس به ناتو پیوست و پس از موافقت پارلمان ترکیه در فصل پاییز، سوئد سی و دومین عضو ناتو خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۷ ۲۲ تير ۱۴۰۲
اردوغان تا پاییز به آنها فرصت داده که به ترکیه امتیاز بدهند،
وخیلی بعید است که آنها هم بخواهند عثمانی را درترکیب اروپا
قرار بدهند.
چون اروپا به شدت نژاد پرست و ضد اسلام است و
هنوز از تسلط عثمانی براروپا خاطره ای سیاه ومشمءز
در ذهن خود دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۱ تير ۱۴۰۲
عوضی متوهم...
آخرین اخبار