اعضای فراکسیون جمعیت و زنان مجلس در دیدار با وزیر رفاه خانواده صربستان، برنامه‌ها و قوانین کشور در حوزه جوانی جمعیت و حمایت از زنان را تشریح کردند.

 داریبا کیسیچ، وزیر رفاه خانواده و جمعیت‌شناسی صربستان با همراهی دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در تهران و هیات همراه با زهره سادات لاجوردی، مرتضی آقاتهرانی، سمیه رفیعی و امیرحسین بانکی پور فرد در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار، لاجوردی از کشور صربستان به دلیل اهمیتی که به آموزش زبان فارسی داده و راه اندازی کرسی دانشگاهی این رشته در دانشگاه بلگراد و همچنین تشکیل اتاق ایران توسط بنیاد سعدی در دانشگاه شرق شناسی این دانشگاه که یک مرکز علمی معتبر است، تقدیر و تشکر کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیشرفت و حضور موثر آنان در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، اجتماعی و هنری اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهم ما، مساله جوانی جمعیت است و به همین دلیل قانون جوانی جمعیت را با 73 ماده به تصویب رساندیم که این قانون می تواند جلوی روند پیری جمعیت را بگیرد.  

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: کشور ما نگاه ویژه‌ای به بانوان دارد و به نهاد خانواده بسیار اهمیت می دهد و زنان ایرانی علاوه بر این که افراد موفقی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی هستند، مادران و همسران دلسوزی هم برای خانواده‌هایشان می‌باشند.

حجت الاسلام آقاتهرانی در ادامه این نشست ضمن تاکید بر خانواده محور بودن فرهنگ جامعه در ایران، اظهار داشت: اسلام خودش را مدیون حضور بانوان می داند و به همین دلیل پس از پیروزی انقلاب 57 تا کنون، قوانین متعددی برای زنان به تصویب رسیده که قابل قیاس با دوره قبل از آن و حتی با کشورهای غربی نمی باشد.

همچنین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس اظهار داشت: چند تمایز بین فرهنگ ایرانی و غربی وجود دارد که در اینجا به چند نمونه آن اشاره می کنم. فرهنگ اسلامی به شدت مخالف با سقط جنین است. زن و مرد مکمل هم هستند و زن را با محوریت خانواده مطرح می نماییم. اسلام برای انسانیت زن بطور ویژه اهمیت قائل است و نه شباهت بین زن و مرد.

بانکی پور با اشاره به لزوم تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری، افزود: برخی موارد حمایتی مانند ارائه تسهیلات ازدواج، تامین مسکن خانواده های دارای بالای 4 فرزند، تامین هزینه درمان زوج های نابارور و امتیازات ویژه زنان در دوران بارداری و شیردهی می تواند مشوقی برای نسل جوان کشور باشد.

سمیه رفیعی نیز ضمن تاکید بر تاکید فرهنگ اسلامی بر حفظ کرامت زنان در جامعه، خاطرنشان کرد: زنان پس از انقلاب اسلامی به جایگاه های مهمی در جامعه دست یافتند و از نظر علمی و آموزشی پیشرفت های زیادی داشته اند که قابل تقدیر است.

داریبا کیسیچ، وزیر رفاه، خانواده و جمعیت‌شناسی صربستان نیز در ابتدای این نشست، ضمن تشکر از مهمان نوازی و رفتار صمیمانه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تداوم و گسترش ارتباطات بین دو کشور تاکید کرد.

وی ضمن اشاره به سیر نزولی تولد نوزادان در صربستان، تصریح کرد: از 15 سال گذشته، ما شاهد روند نزولی رشد جمعیت بوده ایم و اکنون نیاز داریم که نرخ رشد جمعیت را افزایش دهیم. بیش از 52 درصد از خانواده ها در کشور، تک فرزندی هستند.

داریبا کیسیچ گفت: همین مسئله در صربستان باعث شد تا وزارتخانه جدیدی در حوزه جمعیت تاسیس شود و الان سه سال است که ما در این حوزه مشغول فعالیت هستیم و کارهای زیادی انجام داده ایم. متوجه شده ایم که به پشتوانه های قانونی نیاز داریم، در بحث جمعیت شناسی قانون مهم است ولی کافی نیست و سبک زندگی و نگرش ها باید در جوانان امروزی تغییر کند.

وزیر رفاه، خانواده و جمعیت‌شناسی صربستان در پایان این نشست با اشاره به اینکه مشکل جوانی جمعیت بین دو کشور مشترک است، تعاملات دو جانبه و اشتراک تجارب موفق در زمینه افزایش جمعیت را خواستار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۳ تير ۱۴۰۲
حجاب در مکانهای عمومی ضمانت خانواده ی موفق و پایدار است
آخرین اخبار