مدیر‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت : براساس نتایج طرح نیروی کار مربوط به مرکز آمار ایران در فصل بهار، کرمانشاه رکورددار بیشترین کاهش نرخ بیکاری در کشور اعلام شده است.

مختار احمدی مدیر‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت : از سال گذشته تقریبا شاهد روند خوبی از کاهش نرخ بیکاری در استان هستیم به طوریکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری استان از ۱۴.۹ به ۱۴.۲ کاهش پیدا کرد و در زمستان سال گذشته هم همین روند کاهش نرخ بیکاری ادامه داشت.

مدیر‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کارگروه اشتغال با مدیریت استاندار، معاون اقتصادی و همراهی دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل و همچنین تدوین سند اشتغال که برش دستگاهی و شهرستانی آن تهیه و به فرمانداری‌ها ابلاغ شده؛ براساس اعلام نتایج طرح نیروی کار مربوط به مرکز آمار ایران در فصل بهار امسال نرخ بیکاری استان ۵.۲ کاهش پیدا کرد و به ۱۰.۲ رسیده است.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه در سنوات اخیر همواره جزء رتبه‌های اول، دوم و سوم بیکاری بوده که در فصل بهار امسال این رتبه بیکاری به هفتم رسیده و دیگر در صدر جدول بیکاری کشور نیستیم و استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان هرمزگان بیشترین نرخ بیکاری را دارند.

احمدی یادآور شد: علی‌رغم اینکه نرخ بیکاری کرمانشاه در بهار امسال کاهش پیدا کرده، ۶ تا استان در کشور داریم که نه تنها نرخ بیکاری آن‌ها ثابت نمانده بلکه افزایش هم یافته است. همدان، چهارمحال بختیاری و گلستان بیشترین روند افزایشی نرخ بیکاری را داشته‌اند.

وی افزود: استان کرمانشاه با ۵.۲، یزد با ۳.۴ و اصفهان با ۳.۱ بیشترین روند کاهش نرخ بیکاری کشور را در بهار امسال نسبت به سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استای این بهبود وضعیت اشتغال استان، افزود: تسهیلات سفر پر خیر و برکت ریاست جمهور را داشتیم که تقریبا از اواخر سال گذشته به پرداخت رسید؛ در بهمن‌ماه سال گذشته ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد، ولی الان نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل سفر رئیس جمهور به متقاضیان و بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده است. 

وی به پرداخت تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ اشاره‌ای داشت و افزود: از اول سال‌جاری تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان از این محل توسط بانک‌های عامل در دو قالب خوداشتغالی و کارفرمایی پرداخت شده است. 

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده توسط نهاد‌های حمایتی (کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید)، افزود: همواره در بحث مشاغل خانگی جزء استان‌های پیشرو هستیم به طوریکه سال گذشته رتبه دوم کشور را کسب کردیم.

احمدی مهمتر از همه این مباحث به تصویب قرارگاه ملی اشتغال کشور به دستور رییس جمهور طی سال گذشته با محوریت استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: این قرارگاه تا به امروز جلسات متعددی به ریاست معاون اجرایی رییس جمهور با تصمیمات خوبی داشته است.

وی راه‌اندازی واحد‌های راکدی که در دستور کار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار گرفته را به عنوان دیگر عامل موثر در کاهش نرخ بیکاری بهار امسال استان عنوان کرد و افزود: همه این اقدامات دست به دست هم داده تا بهبود شرایط اشتغال استان در فصل بهار را رقم زند، اما آن‌قدر حجم بیکاران از گذشته زیاد است که هر چقدر تلاش کنیم و هر چقدر نرخ بیکاری کاهش یابد، امکان دارد برای مردم ملموس نباشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.