دکتر محمدرضا راشد محصل نویسنده، شاهنامه پژوه معاصر و استاد تمام دانشگاه فردوسی مشهد و از نام آوران و مفاخر کشور عصر دوشنبه طی مراسمی در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی در مشهد تجلیل شد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور گفت: آنچه دکتر راشد محصل را از دیگران متمایز می‌کند، دستیابی به خرد و خردورزی است که گوی سبقت را در این میدان این گونه می‌رباید لذا اگر فاقد آن باشیم بازمانده ایم، این عقل با عشق تقابلی ندارد؛ این همان عقلی است که پیشوای قافله است، این همان عقل راهبردی و خردی است که آدمی در حیات خویش بیش از هر چیز به آن نیاز دارد.

محمود شالویی افزود: دکتر راشد محصل، ادیبی فرزانه و محققی پاک باخته است، با کسی که خود بسان مشعلی برای راه ما و هدایت آتیه و آینده، نورافشانی می‌کند، خدای بزرگ ما را جز به یک عمر هدیه‌ای کرامت نفرمود لذا بر خویش لازم می‌دانیم از تجربه کسانی که این مسیر را پیمودند و برای ما بار‌های گران سنگ به ارمغان آوردند، بهره گیریم که از بهترین آنان دکتر محمدرضا راشد محصل است.

وی اظهار داشت: دکتر راشد محصل عمرش صرف تربیت شاگردانی ارجمند و آثاری بس ارزشمند شده است که برای همه ما می‌تواند اثری جاویدان باشد، باید چنین سیری تا ابد در جامعه خردمندانه ما استقرار داشته باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ما خراسانی‌ها و علاقه‌مندان به زبان فارسی، شیرینی قند این زبان را به واسطه اساتیدی، چون دکتر راشد محصل چشیدیم، لذا امروز پاسداشت یک استاد نیست، بلکه پاسداشت طریقه، روش و حرکتی است که انجمن مفاخر برای پاسداشت ایران و ایرانی، هویت و دیانت و برای این است که نور دانش مفاخر این کشور چراغ راه جوانان را پرامید سازد.

محمد حسین زاده افزود: دکتر راشد محصل که امروز به نام ایشان دور هم جمع شدیم، یکی از پاسداران هویت ملی و ادبی ایران اسلامی است و وظیفه ماست که این بزرگان و سرچشمه‌های ادب و معفرت را پاس بداریم.

وی اظهار داشت: نسل نوجوان و جوان ما به این نور بیش از هر روز دیگر نیاز دارد، ستاره‌های بسیاری در این منظومه ادب پارسی به واسطه بزرگانی مانند دکتر راشد محصل، این عشق و علاقه به زبان پارسی را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند که امیدواریم این طریقه خیر ادامه پیدا کند و به همین منوال بتوانیم پاسداشت این بزرگان خراسانی را ادامه دهیم.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی نیز در این نشست گفت: دکتر "محمدرضا راشد محصل" در طول ۶۰ سال خدمت خود دانشجویان زیادی تربیت کرد و در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات در کنار برقراری رابطه صمیمانه با دانشجویان، ایجاد فضای دلنشین برای کسب علم و دانش و درک شرایط دانشجویان، زبانزد همگان است.
غلامرضا حسنی درمیان افزود: بی شک توسعه امروز در هر کشوری مبتنی بر کیفیت نیروی انسانی و دانشگاه بازتولید کننده این نیروی انسانی در حوزه تخصصی است، اساتیدی، چون استاد راشد محصل سرآمدانی هستند که امروز به بهانه‌ای در حضورشان هستیم، این مناسک نیز پاسداشت فرهنگ است که این بزرگان تجلی عینی آن هستند.

وی بیان کرد: توسعه مبتنی بر نیروی انسانی است که در پرورش و آموزش نسل‌ها تاثیرگذار است، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی از طریق اساتید بزرگواری، چون دکتر راشد محصل، نسل‌ها را بازسازی می‌کنند و تداوم این مسیر؛ پاسداشت این عزیزان است.

وی اظهار داشت: پاسداشت بزرگانی مانند دکتر راشد محصل به معنای پیروی از طریقت، منش، رفتار، اخلاقیات و دانش آنان است تا از بینش و شیوه‌ای که سبک زندگی آنان را برای ما الگو کرده است، پیروی کنیم و از این جهت بتوانیم در کسب علم و دانش و درک آن برای پرورش نسل‌های آینده راه و طریقتشان را ادامه دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار