استاندار یزد گفت: در مصوبات سفر رئیس جمهور حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای تقویت بافت تاریخی یزد اختصاص یافته است.

فاطمی استاندار یزد به مصوبات سفر‌های رئیس جمهور به استان در حوزه بافت تاریخی یزد اشاره کرد و گفت: در مصوبات سفر رئیس جمهور حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای تقویت بافت تاریخی یزد اختصاص یافته است و باید پیگیری‌های لازم به منظور تحقق مصوبات و تامین اعتبارات آن صورت گیرد.

 او در سومین نشست ستاد راهبری شهرجهانی یزد با موضوع ثبت جهانی شهر یزد، منابع طبیعی، بافت تاریخی و نیروی انسانی را سه ثروت بزرگ استان یزد دانست و گفت: اهتمام جدی ما باید حمایت و صیانت از این ثروت‌ها باشد.

فاطمی با اشاره به ضرورت شکل گیری گفتمان واحد پیرامون ظرفیت‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، اظهارداشت: یکی از اقدامات لازم برای این منظور برگزاری نشست‌های تبیینی در سطح قشر‌های مختلف جامعه است.

استاندار یزد ادامه داد: با برگزاری این نشست‌ها، شاهد شکل گیری تصویری مشترک و هماهنگ از ظرفیت‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و پیگیری‌های لازم برای انتفاع استان از این ظرفیت هستیم.

 فاطمی بر برگزاری جلسات ستاد راهبردی شهر میراث جهانی یزد به صورت فصلی و نیز فعالیت جدی کارگروه‌های ذیل ستاد تاکید کرد.

او با بیان اینکه نباید فقط به کالبد و فیزیک بافت تاریخی توجه شود، اظهارداشت: زیست‌پذیری، سبک زندگی اهالی و فرهنگ حاکم بر بافت؛ جان‌مایه و روح بافت تاریخی محسوب می‌شود.

استاندار یزد با اشاره به گلایه‌های موجود در زمینه تردد خودرو و موتورسیکلت در بافت تاریخی، گفت: در این حوزه، بسته ورودی به بافت تهیه و به عنوان مبنای کار قرار گیرد.

فاطمی همچنین بر تهیه مدلی برای استفاده از ظرفیت ساکنین بافت تاریخی برای همیاری با پلیس در تامین امنیت بافت تاکید کرد.

او به موضوعات مطرح شده در زمینه راه اندازی کارخانه تولید خشت در یکی از کشور‌ها اشاره و با استقبال از پیشنهاد راه اندازی کارخانه تولید خشت در استان یزد، از حمایت جدی مجموعه استان برای تحقق این مهم خبر داد.

استاندار یزد در ادامه بر اختصاص بخشی از اعتبارات پژوهشی امسال استان به سرشماری ساکنین بافت تاریخی و امور پژوهشی این حوزه تاکید کرد.

 فاطمی با اشاره به گزارشات ارائه شده مبنی بر وقفی بودن بخشی از املاک بافت تاریخی گفت: بسته‌ای برای احیای املاک وقفی بافت تاریخی، با اجرای امینانه نیات واقفین، تهیه شود.

آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این نشست گفت: با پیگیری استان یزد وام مرمت در شورای پول و اعتبار کشور به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در بافت تاریخی مصوب شد.

او با اشاره به حضور دستگاه‌های امدادرسان در بافت تاریخی گفت: اورژانس بافت در بافت تاریخی یزد مستقر شده و به زودی شاهد استقرار شرکت‌های امداد رسان نظیر گاز در بافت تاریخی هستیم.

آخوندی در خصوص حل معضل ترافیک در بافت تاریخی یزد گفت: طرح مناسبی تهیه و دوربین‌ها خریداری شده و در پاییز امسال دوربین‌ها نصب و برای نوروز مدیریت هوشمند ترافیک بافت تاریخی یزد را داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد همچنین از تعیین تکلیف خانه‌ها و املاک رها شده در بافت تاریخی، مدیریت واحد شهری، تکمیل زیرساخت‌های بافت تاریخی یزد، استقرار نظام فنی احیا و مرمت و سرشماری در بافت تاریخی خبر داد و گفت: قبل از پایان سال آمار و اطلاعات کاملی را به مسئولان شهر ارائه می‌دهیم.

آخوندی افزود: خبری‌هایی با این عنوان که بافت تاریخی یزد در معرض نابودی است به شدت تکذیب می‌شود.

او گفت: هم اکنون ۳۰۰ واحد در حال مرمت در بافت تاریخی داریم و احیای سکونتگاه‌های بومی در بافت تاریخی یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی در یزد است و در آینده با پرداخت تسهیلات مناسب برای مرمت بنا‌ها این مهم محقق می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.