رئیس کل دادگستری کرمان مهمترین ویژگی قوه قضاییه در شرایط کنونی را حرکت برنامه محور دانست و گفت: قوه قضاییه از دوره انجام کار‌های مقطعی و روزمره عبور کرده است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در آیین تکریم و معارفه روسا و دادستان‌های سابق و جدید شهرستان رفسنجان افزود: سند تحول و تعالی قضایی براساس وظایف قوه قضاییه در قانون اساسی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و مطالبات سالانه رهبری از مسئولان قضایی تدوین شده است و در این زمینه دو قرارگاه نیز در سطح قوه قضاییه تشکیل شده است.

او افزود: برای رسیدن به یک قوه قضاییه پویا که مشکلات مردم را به خوبی بشناسد و در زمینه رفع آن‌ها اقدام کند، چاره‌ای جز اجرای سند تحول و تعالی قضایی و نیز اجرای منویات رهبر انقلاب اسلامی نداریم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهارداشت: در قوه قضاییه مشکلات فراوانی در مسیر اجرای سند تحول و تعالی قضایی وجود دارد که از جمله این مشکلات در حوزه‌های مالی واعتباری، نیروی انسانی مورد نیاز و ... است و از این رو تفکر، برنامه و عمل جهادی راهکار رفع نواقص و کمبود‌های موجود است.

حجت الاسلام حمیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شهرستان رفسنجان از شهرستان‌های مهم و تاثیرگذار در دوران انقلاب، دفاع مقدس و دوران کنونی به شمار می‌رود، تصریح کرد: افتخارات این شهر در دوران دفاع مقدس و خاطرات شهدا و جانبازان این شهرستان باید به نسل‌های بعدی منتقل شود.

او ضمن بیان اینکه در قوه قضاییه مسئولیت اجرای عدالت، احقاق حق مردم و تامین امنیت روانی جامعه را بر عهده داریم، بیان کرد: امروز قوه قضاییه به اذعان تمامی متخصصان و کارشناسان حقوقی و قضایی کشور دارد این نقش را به خوبی برنامه ریزی و اجرا می‌کند و البته این معنای تحقق کامل عدالت نیست؛ اما تلاش می‌شود که به عدالت نسبی در تمامی حوزه‌ها دست یابیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: قوه قضاییه در حال حرکت در مسیر تحقق عدالت است و تلاش‌های فراوانی از سوی مدیران قضایی، قضات، شورا‌های حل اختلاف و ... در این مسیر در دست پیگیری است.

حجت الاسلام حمیدی در ادامه از خدمات و تلاش‌های حجت الاسلام پورمحمدی، رییس سابق حوزه قضایی رفسنجان و ایمان شهسواری دادستان سابق این شهرستان قدردانی کرد و گفت: ریاست دادگستری این شهرستان ۱۲ سال خدمات گسترده‌ای را در این شهرستان انجام داده اند و از این پس به عنوان معاون قضایی دادگستری کل استان و مستشار دادگاه تجدیدنظر قعالیت خواهند داشت.

او افزود: دادستان سابق شهرستان رفسنجان نیز فردی فعال، کاردان، قاطع و با تجربه هستند و از دادستان‌های فعال و پرکار دستگاه قضایی در سطح استان به شمار می‌روند و از این پس به عنوان معاون رییس دادگستری شهر کرمان ادامه فعالیت قضایی و مدیریتی خواهند داشت.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: حسین رمضانی زاده، رئیس جدید دادگستری شهرستان رفسنجان با کوله باری از علم و تجربه قضایی کارخود را آغاز خواهند کرد و محمدی، دادستان جدید این شهرستان نیز تجارب کاری بسیار خوبی دارند که به عنوان مدعی العموم و در تعامل با مدیران شهرستانی در این حوزه قضایی فعالیت خواهند داشت.

حجت الاسلام حمیدی ضمن بیان این مطلب که هدف از جا به جایی‌های مدیریتی نیز تحول و تعالی است، تاکید کرد: این تحولات موجب می‌شود که فکر و راه جدید در شهرستان‌ها اجرایی شود و منشا تحول باشد.

رئیس سابق دادگستری شهرستان رفسنجان نیز گفت: فعالیت خود در این حوزه قضایی را از سال ۸۱ آغاز کرده ام و از مردادماه ۹۱ به عنوان رئیس حوزه قضایی در خدمت مردم خوب، نجیب، متدین، شهیدپرور و نوعدوست این شهرستان بوده ام.

حجت الاسلام مهدی پورمحمدی افزود: شهرستان رفسنجان در سه سال اخیر و در ماه‌های اخیر در اجرای طرح عفاف و حجاب رتبه برتر را دارد.

او اظهارداشت: شهرستان رفسنجان رتبه اول را در اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی دارد که در تعداد پرونده‌های ارجاع شده ازدادگاه ۳۰ درصد و در پرونده‌های ارجاع شده از دادسرا ۵۰ درصد صلح و سازش داشته ایم.

او  از تلاش‌های مجاهدانه نیرو‌های قضایی و اداری رفسنجان نیز قدردانی کرد و افزود: وفاق و همدلی بسیار خوبی در این شهرستان وجود دارد که جای تشکر دارد.

دادستان سابق رفسنجان نیز گفت: کاهش جمعیت کیفری، ساماندهی اجرای احکام کیفری و کاهش موجودی، ساماندهی شعب تحقیق، رسیدگی به پرونده‌های مهم، همکاری با مصلحین قرآنی، برگزاری جلسات مستمر صلح و سازش، ارتباط خوب با شورای تامین، شورای شهر، ادارات و نهاد‌های دولتی و انقلابی، حمایت از سیستم درمان در دوران شیوع بیماری کرونا و رفع تصرف از ۲۷ هکتار اراضی ملی در محدوده شهری طی دو سال گذشته از جمله اقدامات دادستانی رفسنجان بوده است.

ایمان شهسواری افزود: طی دو سال گذشته بیش از ۱۰ هکتار اراضی مربوط به منابع طبیعی رفع تصرف شده، رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها و پلمپ چاه‌های غیرمجاز نیز انجام شده است.

او تصریح کرد: آنچه امروز در قوه قضاییه به آرامش جامعه کمک می‌کند، قضا زدایی است و در اجرای این اندیشه، کلیه پرونده‌های تصادفات و رانندگی بدون گواهینامه به شورای حل اختلاف ارسال شد.

شهسواری اظهارداشت: با اجرای طرح مصلحین و حکمین قرآنی علاوه بر رضایت مندی عمومی، کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را نیز شاهد بوده ایم.

دادستان سابق رفسنجان گفت: رسیدگی به پرونده‌های مسن از دیگر برنامه‌های این دادستانی بوده که ۹۹ درصد این پرونده‌ها رسیدگی شده است.

رئیس جدید دادگستری شهرستان رفسنجان نیز در این آیین گفت: اجرای سند تحول و تعالی قضایی، کاهش موجودی پرونده ها، بهبود نرخ رسیدگی، رسیدگی به پرونده‌های مسن و معوقه، پیشگیری از وقوع جرم، حفظ حقوق بیت المال، توجه به نهاد شورا‌های حل اختلاف و مصلحین، استفاده از نظرات نخبگان و اصحاب رسانه و حمایت از تولید و اشتغال از مهمترین برنامه‌های دادگستری رفسنجان در دوره مدیریت جدید خواهد بود.

حسین رمضانی زاده افزود: در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری رفسنجان براساس نیازسنجی در شهرستان و تعیین اولویت‌های موجود، نسبت به ساماندهی اتباع، سرقت پسته، ساماندهی موقوفات شهرستان، رفع نقاط حادثه خیز و حمایت از تولید و اشتغال فعالیت خواهیم کرد.

دادستان جدید شهرستان رفسنجان نیز گفت: تلاش در مسیر کاهش اطاله دادرسی، احیای حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم، کشف جرایم، نظارت بر اجرای صحیح قوانین، ارتقاء سطح کیفی پرونده‌ها و مقابله با هرگونه فساد مالی و رانت در دستگاه‌ها و ادارات از جمله اولویت‌های دادستانی رفسنجان در دوره جدید خواهد بود.

محمدی افزود: مقابله با هرگونه فساد به ویژه فسادمالی در دستگاه‌ها و ادارات، خط قرمز دادستانی رفسنجان خواهد بود و در این رابطه با هیچ شخص و گروهی تعارف نداریم.

او تصریح کرد: معتقدم که ایجاد یک حوزه قضایی امن و مطمئن قطعا مستلزم مشارکت و همدلی همگانی بوده و هیچ وقت متکی به تصمیمات یکجانبه و قائم به یک شخص نیست و از این رو آماده تعامل قانونمند با ادارات مختلف، نخبگان و پیشکسوتان هستم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار