یک مربی کانون گفت: برای تحقق هدف چنین روزی و افزایش سطح کیفیت کتابخوانی کودکان و نوجوانان باید کتاب‌های به روز‌تر و بیشتری وارد کتابخانه‌های کانون شود.

مهدیه صدری مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص روز ادبیات کودکان و نوجوانان گفت: از دوجهت اهمیت این روز را می‌توان عنوان کرد یکی آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب و به کارگیری اهداف کتاب‌ها در روند زندگی شان مثل آموزش مهارت‌های اجتماعی (دوست داشتن، احترام گذاشتن، همدلی کردن و...) که از ابتدای کودکی از طریق کتاب بچه‌ها می‌توانند یاد بگیرند و از جهت دیگر نویسنده‌ها متوجه اهمیت و حساسیت کتاب‌های کودک باشند و توجه بیشتری به کتاب‌های کودکان از لحاظ محتوایی و ظاهری شود.

صدری در خصوص تاثیر قصه گویی بر روی جهان بینی و شکل گیری شخصیت کودکان گفت: بعد از شنیدن قصه بچه‌ها در مورد شخصیت‌ها و اتفاقات قصه تامل و فکر می‌کنند و خودشان را جای شخصیت‌ها می‌گذارند و به صورت غیر مستقیم آن اتفاق را تجربه می‌کنند و بعد از اتمام قصه توسط مربی در مورد اهداف و اتفاقات قصه گفتگو می‌کنند قاعدتاً در این روند روش‌های درست زندگی را یاد می‌گیرند و با حقایق زندگی آشنا می‌شوند و همین باعث شکل گیری درست شخصیت کودکان می‌شو‌د.

وی افزود: برای من که یک مربی هستم این فرصت را می‌دهد که بچه‌ها را خاص‌تر و ویژه‌تر با برنامه‌های کانون که در ارتباط با نویسندگان و ادبیات کودکان و نوجوانان آشنا کنم. با این روند بچه‌ها به اهمیت ادبیات کودکان و نوجوانان پی می‌برند و ما هم به اهدافی که در برنامه ریزی‌های خود در کانون داریم نزدیکتر می‌شویم.

به گفته صدری برای روز ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری برنامه‌هایی از جمله دعوت از نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان، برگزاری برنامه کتاب خوانی، بازی و مسابقه‌های گوناگون دارد، در کتابخانه‌های کانون که در این ویژه برنامه‌ها نویسندگان و شاعران خودشان را معرفی می‌کنند و در مورد روند نویسنده شدن و شاعر شدنشان و مسیری که طی کرده اند صحبت می‌کنند و در ادامه بچه‌ها که از قبل کتاب‌های نویسنده یا شاعر دعوت شده را خوانده اند در مورد محتوا کتاب سوال می‌کنند.

وی افزود: از دیگر فعالین‌های کانون در این روز برگزاری برنامه‌های کتاب خوانی مثل کافه کتاب که به این شکل است که یک کتاب را بچه‌ها از قبل خوانده اند و در کنار هم کتاب را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند که البته درآخر همراه با پذیرایی توسط خود اعضا برگزار می‌شود، همچنین بازی و مسابقاتی که با محتوای کتاب یا معرفی نویسندگان و شاعران است برای اعضا اجرا می‌شود.

صدری گفت: برای تحقق هدف چنین روزی و افزایش سطح کیفیت کتابخوانی کودکان و نوجوانان باید کتاب‌های به روز‌تر و بیشتری وارد کتابخانه‌های کانون بشود، اگر امکان داشت نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان دارای یک گروه یا انجمنی بودن که به تعداد مراکز کانون برای روز ادبیات کودک و نوجوان با کانون همکاری می‌کردند.

وی افزود: و از دو سه هفته قبل یک جدول ترتیب داده می‌شد که در این روز در هر مرکز یک نویسنده و یا شاعر حضور پیدا می‌کرد و با بچه‌ها گفتگو می‌داشتند و اینکه از دو سه هفته قبل جدول حضور نویسندگان در مراکز به طور کامل در مراکز یا در سایت یا کانال‌ها و پیج مراکز گذاشته میشد و اعضا بنا به علاقه‌ای که به نویسنده‌ای که دارند در مراکز حضور پیدا می‌کردند به نظرم این کار باعث تعامل بیشتر کانون و نویسندگان و بچه‌ها می‌شود

او می‌گوید: اینکه در یک جدول لیستی از اسامی نویسندگان و شاعر به چشم بچه‌ها بیاید باعث آشنایی بیشتر بچه‌ها می‌شود و بچه‌ها با یک برنامه یکدست هرساله متوجه اهمیت بیشتر ادبیات کودکان می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار