مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش موارد ابتلا به وبا در فصل تابستان گفت : فعلا مورد مثبتی از وبا در سطح استان گزارش نشده است.

سارا شاه آبادی مدیرگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عامل بیماری وبا را باکتری "ویبریوکلرا" عنوان کرد و گفت : این عامل بیماری زا در دمای بالا رشد فزاینده‌ای دارد، بنابراین احتمال ابتلا به وبا در فصل تابستان افزایش می‌یابد.

وی افزود: این عامل بیماری زا از طریق مصرف آب و غذای آلوده به بدن انسان راه پیدا کرده و ایجاد بیماری می‌کند، بنابراین اطمینان از سلامت منابع آب و غذایی جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

شاه آبادی علامت بارز ابتلا به این بیماری را اسهال شدید آبکی عنوان و تصریح کرد: اسهال وبا شبیه لعاب برنج و به شدت آبکی است.

وی افزود: شاخصه بارز این نوع اسهال این است که بدون دل درد و بدون دل پیچه است، بنابراین افراد با مشاهد این علائم باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

شاه آبادی تاخیر در درمان وبا را بسیار خطرناک دانست و افزود: در این بیماری با از دست رفتن شدید آب و دهیدراته شدن بدن، خطر مرگ وجود دارد و افراد باید هرچه سریعتر تحت درمان قرار گیرند.

وی افزود: امروزه وبا بصورت موثری درمان شده و در درمان آن عمدتا از سرم درمانی استفاده می‌شود.

این مسئول با تاکید بر لزوم پیشگیری از ابتلا به وبا گفت: با رعایت برخی نکات ساده به راحتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد که مهمترین آن شست و شوی دست‌ها قبل از خوردن و نوشیدن هر چیزی است.

شاه آبادی افزود: علاوه بر این افراد باید از سالم بودن مواد غذایی اطمینان حاصل کرده و در این فصل که فصل مسافرت است از همراه بُردن خوراکی‌های فاسد شدنی در طول سفر اجتناب کنند.

وی توصیه کرد، افراد بطور جد از مصرف آب چشمه‌ها خودداری کرده و حتما از سالم بودن بودن منبع آب اطمینان حاصل کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.