دبیرکل سازمان ملل پس از شکسته شدن رکورد دمای کره زمین در هفته اخیر اعلام کرد تغییرات اقلیمی از کنترل خارج شده است. 

در حالی که تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد هفته‌ای که گذشت گرم‌ترین هفته کره زمین بوده است، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد تغییرات اقلیمی «از کنترل خارج شده است».

به گزارش گاردین، گوترش با اشاره به شکسته شدن رکورد دما در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه گفت: «اگر اقدامات کلیدی برای حل بحران را به تعویق بیندازیم، به سمت یک وضعیت فاجعه‌بار حرکت خواهیم کرد. همانطور که دو رکورد اخیر میانگین دما آن را نشان داد». 

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط مرکز ملی پیش‌بینی محیط‌زیست آمریکا میانگین دمای هوای جهان در روز سه‌شنبه ۱۷.۱۸ درجه سانتی‌گراد بود که از رکورد ۱۷.۰۱ درجه سانتی‌گراد که در روز دوشنبه به ثبت رسیده بود، فراتر رفت.

دانشگاه «مین» آمریکا نیز که داده‌های مربوط به دمای هوا در ۴۴ سال گذشته را ثبت کرده، پس از تحلیل داده‌ها اعلام کرد میانگین دمای هوای زمین در هفت روز گذشته (منتهی به چهارشنبه) بیشتر از هر هفته دیگری در این ۴۴ سال بوده است. 

دانشمندان می‌گویند تغییرات اقلیمی در حال رسیدن به قلمرویی ناشناخته است. به گفته آن‌ها، تغییرات اقلیمی همراه با بازگشت پدیده «ال نینو» منجر به رکوردشکنی دما خواهد شد. 

سازمان ملل روز سه شنبه بازگشت ال نینو، که یک الگوی آب و هوایی پراکنده است را تایید کرد. ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّاره زمین می‌شود. آخرین ال نینو بزرگ در سال ۲۰۱۶ بود که گرم‌ترین سال ثبت شده در کره زمین باقی مانده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۵ ۲۴ تير ۱۴۰۲
تنها راه نجات از بحران آبی احداث و تبدیل سد ها به سد های زیرزمینی است.
تبخیر نمیشوند، از فرونشست زمین جلوگیری میکنند.
آخرین اخبار