رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد این نهاد در گزارش خود درباره آزادسازی آب حاوی رادیواکتیو از سوی ژاپن بی طرف است.

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ درپی زمین لرزه مهیب ۹ ریشتری در شرق ژاپن دچار خسارت سنگین و از مدار تولید خارج شد. با این حال، نشت مواد هسته‌ای این نیروگاه به اقیانوس یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های حال حاضر کشور‌های همسایه ژاپن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه گزارشی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عدم مشکل برای رهاسازی بیش از یک میلیون تن آب حاوی رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما منتشر شد، توکیو از برنامه ۴۰ ساله خود برای رهاسازی این آب در اقیانوس خبر داد. 

با این حال، چین، کره جنوبی و سایر کشور‌های شرق آسیا نگران تبعات این رها سازی بر محیط زیست و آلودگی‌های ناشی از آن بر سلامت شهروندان خود دارند. پکن به صراحت اعلام کرد گزارش آژانس با تایید تمامی کارشناسان این نهاد نبوده است و این امر به معنای چراغ سبز به ژاپن نیست. 

با این وجود، رافائل گروسی، رئیس آژانس بین الملل انرژی اتمی امروز (جمعه) در واکنش به جنجال‌ها در این باره اعلام کرد: حقیقت این است که تنها یک یا دو تن از کارشناسانی که پشت گزارش آژانس بودند نگران تبعات رهاسازی این آب در اقیانوس بودند و سایر کارشناسان آن را امری غیرمخاطره انگیز دانستند. 

وی افزود: هیچ کدام از کارشناسان دخیل در این گزارش به طور مستقیم نگرانی خود را در این زمینه به من منتقل نکرده است. آنچه از سوی آژانس به عنوان گزارش در این زمینه منتشر شد یک موضوع علمی بی عیب و نقص بود. ما در این زمینه بی طرف بوده و از هیچ کدام از طرف‌ها جانبداری نمی‌کنیم. 

نشریه چینی گلوبال تایمز در گزارشی به نقل از لو سنلین، یک کارشناس چینی آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام گزارش آژانس درباره آزادسازی آب‌های حاوی رادیواکتیو به اقیانوس شتاب زده بوده و سخنان کارشناسان در آن به صورت محدود و به عنوان رفرنس مطرح شده است. 

چین بزرگترین وارد کننده محصولات دریایی ژاپن محسوب می‌شود و توکیو از آن نگران است که پکن در پاسخ به رهاسازی آب حاوی رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، اقدام به ممنوعیت واردات محصولات دریایی از این کشور کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۶ تير ۱۴۰۲
اگه ژاپن هم یه حرف علیه سیاست های کثیفتون میزد بر علیه اش میشدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۶ تير ۱۴۰۲
اژانس بی طرف نیست. سر موجودیت بشریت و زیست ابزیان و محیط زیست اژانس بی طرف هست سر برنامه ی هسته ای ایران نیست. درشو گل بگیرید کشورهای ازاد باید خودشان اژانس اتمی مستقل بنا کنند این سازمان ملل و اژانس اتمی و سازمانهای اینچنینی سرپوشی برای گند کاری های غرب هست کشورها باید فکر اساسی کنند موجودیت بشریت در خطر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۶ تير ۱۴۰۲
غلط می کند بی طرف می شود. اینکه برای کل بشر تاثیر داره.
آژانس فقط کارش زیر نظر گرفتن ایرانه، کار دیگری نداره!!!
آخرین اخبار