موسسه تحقیقات علوم دامی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، مرحله دوم جوجه ریزی مرغ لاین در پژوهشکده پرندگان دانشگاه شهرکرد را بررسی کردند.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، بررسی مرحله دوم جوجه ریزی مرغ لاین آرین در پژوهشکده پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد توسط موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، با حضور یاسر پیرعلی رییس دانشگاه شهرکرد، مختار مهاجر رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، حبیب امینی مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، محمد ابراهیم حسن نژاد معاون و عضو هیات مدیره شرکت پشتیبانی امور دام کشور و جمعی از مدیران استان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

یاسر پیرعلی گفت: فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای انجام پروژه احیاء و ارتقاء مرغ لاین نژاد آرین، کار بزرگی بود که دانشگاه شهرکرد با همه توان خود برای تحقق آن تلاش کرده است و شرایط استاندارد دوره پرورش در پژوهشکده علوم پرندگان تاکنون بر قرار است.

رییس دانشگاه شهرکرد افزود: طرح تحقیقاتی مرغ لاین در دانشگاه شهرکرد با درنظر گرفتن مسائلی مانند امنیت غذایی، اشتغال و توسعه علمی جامعه مورد تاکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) صورت گرفته است و برای حل مسائل جامعه از تمام ظرفیت‌های علمی موجود، به ویژه پژوهشکده پرندگان و اعضای هیات علمی استفاده خواهد شد.


بیشتر بخوانید


مختار مهاجر ضمن قدردانی از دانشگاه شهرکرد و اعضای پژوهشی طرح مرغ لاین، رضایتمندی خود را از اجرای مراحل علمی این طرح اعلام و ابراز امیدواری کرد: با ادامه این طرح بتوانیم اطلاعات و نتایج حاصل را به صورت کاربردی در صنعت طیور مورد استفاده قرار دهیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، گفت: شرایط اقلیمی استان چهارمحال و بختیاری، وجود اعضای هیات علمی مجرب و همکاری بین دانشکده‌های دانشگاه شهرکرد، شرایطی را به وجود آورده تا در کنار مسائل آموزشی، مسئله کمک به لاین هم انجام و از این نظر بتوان مسئله لاین را بهبود ژنتیک داد.

در ادامه این نشست بهنام احمدی پور به ارائه گزارشی از مراحل اجرای طرح در پژوهشکده پرندگان دانشگاه شهرکرد پرداخت.

شایان ذکر است مسئولین حاضر در این نشست، نحوه همکاری سازمان مربوطه را با دانشگاه شهرکرد، در راستای تسریع روند طرح تحقیقاتی مرغ لاین ارائه دادند.

بازدید از پژوهشکده علوم پرندگان جونقان و اطلاع از آخرین وضعیت جوجه‌های لاین در حال پرورش در این مرکز، حضور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و بررسی روند تحقیقات در حال انجام بر روی تلفات مرغ لاین و ارزیابی داده‌های بدست آمده، از اقدامات انجام شده توسط موسسه تحقیقات علوم دامی و شرکت پشتیبانی امور دام کشور در این سفر بود.

در این طرح که با همکاری دانشگاه شهرکرد و پشتیبانی امور دام کشور، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، از پژوهشکده علوم پرندگان جونقان دانشگاه شهرکرد برای ارتقای نژاد آرین (مرغ لاین) استفاده می‌شود.

مرغ لاین به جمعیتی از مرغ‌ها اطلاق می‌شود که ۱۰۰ درصد خالص بوده و توانایی انتقال تمامی صفات و خصوصیات ژنتیکی خود به نسل‌های بعدی را دارد.

ایران از اوایل دهه ۶۰ پس از کشور‌هایی نظیر آمریکا، انگلیس، برزیل، هلند، هند، آلمان و فرانسه، توانست به تولید مرغ لاین تحت عنوان «آرین» دست یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار