سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: ۶ ایستگاه شتاب نگار برخط و ۲ ایستگاه دیجیتال زلزله در استان نصب و راه اندازی شد.

بهزاد شاکرمی ضمن اشاره به ویرایش چهارم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) گفت: این آیین نامه جزو سرآمدترین مدارک مهندسی کشور به شمار می رود که نقش موثر و سازنده آن، باعث ضابطه مند شدن ساخت و ساز ایمن و در نتیجه کاهش چشمگیر مرگ و میرها و خسارات ناشی از زلزله شده است.

به گفته وی برای طراحی ایمن، نزدیک به واقعیت و در عین حال اقتصادی ساختمان ها در برابر زلزله، به شتاب نگاشت های متنوع و متعدد از زلزله های رخ داده، نیاز است که آیین نامه های طراحی ساختمان، محتمل‌ ترین شتابی را که ممکن است در آینده و عمر مفید هر سازه به دلیل زمین لرزه ایجاد شود، در اختیار طراح قرار می دهند.

شاکرمی تصریح کرد: در تقسیم بندی کشور بر این اساس، چهار منطقه‌ مختلف با سطوح خطر لرزه‌ای متفاوت شامل مناطق با خطر نسبی کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد در نقشه پهنه بندی زلزله مشخص شده است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: با توجه به شرایط زلزله خیزی لرستان، مرحله سوم توسعه شبکه شتاب نگاری کشوری با محوریت توسعه ایستگاه های مستقر در استان، در دستور کار قرار گرفت.

شاکرمی ادامه داد: در این راستا با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تعداد اندک دستگاه ها در بعضی مناطق و لحاظ امکانات بومی، هشت محل جهت نصب و راه اندازی ایستگاه ها انتخاب شد.

وی افزود: در فاز اول و تا سال ۹۷ تعداد چهار ایستگاه برخط و ۱۶ ایستگاه دیجیتال ، در فاز دوم توسعه شبکه شتابنگار استان در سال گذشته ۱۰ ایستگاه برخط و سه ایستگاه دیجیتال برای مناطق مختلف استان نصب شده است.

وی گفت: امسال نیز در فاز سوم ۶ ایستگاه برخط و ۲ ایستگاه دیجیتال در شهرهای ازنا، بروجرد، خرم آباد، زاغه، بیرانشهر، ویسیان، ونایی بروجرد و برخوردار نورآباد با اعتبار بیش از ۷۰ میلیارد ریال نصب و راه اندازی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.