سرپرست آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : دشت‌های شیان، سنجابی، ماهیدشت و کرمانشاه به لحاظ میزان افت سطح آب در وضعیت نامطلوبی نسبت به سایر دشت‌های استان قرار دارند.

رسول فرهادی سرپرست آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : منابع آبی زیرزمینی برخی از مناطق استان کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار دارد. 

سرپرست آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: دشت‌های شیان، سنجابی، ماهیدشت و شهرستان کرمانشاه به لحاظ میزان افت سطح آب در یک وضعیت نامطلوبی نسبت به سایر دشت‌های استان قرار دارند.

 وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های که بطور مستقیم و غیرمستقیم در مصرف منابع آبی نقش دارند بایستی برای پیشگیری از افت بیش از پیش منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین برنامه ریزی دقیقی انجام دهند.

 فرهادی با اشاره به اینکه وضعیت مناطق غربی استان به مراتب بهتر از مناطق شرقی است، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط کنترل و مدیریت میزان برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی را در اولویت کارهایشان قرار دهند.

 وی با اشاره به وجود ۱۵ هزار چاه در استان کرمانشاه که آمار چاه‌های مجاز ۱۱هزار حلقه و چاه‌های غیرمجاز ۵ هزار حلقه است، گفت: نصب کنتور هوشمند، سطح زیرکشت و رعایت الگوی کشت، تعامل و همکاری جهادکشاورزی برای مکانیزه کردن کشاورزی در مناطقی که از چاه‌های مجاز استفاده می‌کنند جزو مهمترین برنامه‌های آب منطقه‌ای است.

 فرهادی با اشاره به اینکه سالانه ۶۰ میلیون مترمکعب پساب‌های خانگی و صنعتی به رودخانه‌های استان بویژه رودخانه قره‌سو می‌ریزد و هدر می‌رود، خاطرنشان کرد: ضروی است آب بخش صنعت از طریق تصفیه پسامد‌های خانگی صنعتی، تامین شود. 

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مصارف آب در بخش کشاورزی و تنها ۱۰ درصد در بخش شرب، صنعت و فضای سبز است، گفت: در این رابطه طرح سازگاری با کم آبی را به سازمان‌های ذی‌ربط از جمله جهاد کشاورزی، صمت، شهرداری‌ها و آب و فاضلاب ارائه شده که براساس آن باید الگو‌های کشت محصولات کشاورزی اصلاح شوند و کشاورزی به سمت کشت‌های کم‌آب پیش برود. 

فرهادی ادامه داد: چالشی که در برداشت منابع آبی داریم یکی از طریق همین چاه‌های غیرمجاز و دیگر از چاه‌های مجازی است که اضافه برداشت می‌کنند.

 وی خاطرنشان کرد: بحث آب فقط مربوط به یک دستگاه نیست بلکه باید همه عوامل و ذی‌نفعان یک تفکر واحدی برای حفظ منابع داشته باشند .

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.