معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مدیریت تلفیقی (icm) باغات انگور با توجه به ظرفیت‌های این محصول در استان قزوین به صورت پایلوت اجرایی شود.

حسین رنجبر اقدم معاون وزیر جهاد کشاورزی در نشست حفظ نباتات استان قزوین گفت: استان قزوین با توجه به وجود انواع ژنوتیپ‌های انگور و همچنین قطب تولید این محصول می‌تواند مدیریت تلفیقی را به خوبی عملیاتی سازد.

وی اضافه کرد: در مدیریت تلفیقی باید کنترل بیولوژیک، علف‌های هرز و همچنین مبارزه با آفات و بیماری‌های مخصوص انگور لحاظ شود.

رنجبر اقدم بیان داشت: اگر این مدیریت از تولید تا محصول نهایی به خوبی عملیاتی شود، می‌توانیم افراد مختلفی را برای مهارت آموزش و مهارت آموزی به استان قزوین معرفی کنیم.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه با بیان اینکه نسخه نویسی آفات گیاهی باید در استان قزوین به شکل الکترونیکی اجرایی شود، گفت: استان قزوین در نسخه نویسی آفات گیاهی پایلوت بوده و اکنون باید این مهم را به شکل الکترونیکی عملیاتی و اجرایی کند.

رنجبر اقدم تصریح کرد: برخی از کار‌ها مثل نسخه نویسی برای گیاهان قابل واگذاری نبوده و باید حاکمیتی باقی بماند؛ یکی از این موارد نظارت دقیق بر سم فروشی‌ها است که به سلامت جامعه ارتباط دارد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

این مسئول ادامه داد: اگر کسی بخواهد عملکرد حفظ نباتات استانی را بررسی کند، باید به سراغ سم فروشی‌ها، کلینیک‌های گیاهپزشکی و انسکتاریوم همان استان برود و ببیند در این حوزه‌ها چه اقداماتی شده است.

رنجبر اقدام اضافه کرد: اجازه ندهید سم فروشی‌ها بی قاعده رشد پیدا کنند و به جای آن باید تلاش کرد تا از روش‌های بیولوژیکی بهره برد.

وی سپس به نقش مهم حفظ نباتات در صادارت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: به تازگی سازمان جهانی فائو استاندارد‌هایی را تعیین کرده که بر اساس آن یک محصول کشاورزی می‌تواند به کشور مقصد صادر شود، مهم‌ترین موضوع در این استاندارد‌ها باقی مانده سموم کشاورزی است.

رنجبر اقدم در پایان با بیان اینکه استان قزوین می‌تواند ۴ تا ۵ واحد انسکتاریوم داشته باشد، گفت: تعداد واحد‌های انسکتاریوم استان جوابگوی مزارع و باغات نیست و باید شرایطی را فراهم کنید که این مهم توسعه یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.