مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از راه‌اندازی ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی آفات باغی و کشاورزی در استان خبر داد.

 ضیائیان احمدی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برنامه ایستگاه‌ها توسط سازمان حفظ نباتات کشور ابلاغ شده و در استان عملیات اجرایی با نظارت مدیریت حفظ نباتات آغاز شده است.

او با بیان اینکه امسال ایستگاه اعتبارسنجی مدل پیش‌آگاهی پروانه چوبخوار پسته در ۲ شهرستان فردوس و خوسف توسط بخش دولتی اجرا شد، افزود: ایستگاه‌های الگویی مدیریت تلفیقی کرم خراط، سوسک کرگدنی و سوسک شاخک بلندخرما، کرم گلوگاه انار و زنگ جارویی زرشک در قالب چهار ایستگاه در شهرستان‌های استان توسط شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی بخش خصوصی با نظارت بخش دولتی در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: پیش‌آگاهی بستر اصلی مدیریت تلفیقی آفات بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با پیش‌آگاهی زمان مناسب برای اجرای هر یک از روش‌های مناسب مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی تعیین می‌شود.

ضیائیان احمدی ادامه داد: افزایش کارایی روش‌ها، کاهش دفعات اعمال روش‌های مبارزه و متعاقب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش دفعات سمپاشی و حرکت در مسیر تامین امنیت و سلامت غذایی جامعه از اهداف مهم پیش آگاهی است.

او گفت: اگر کشاورزان به موقع با آفات مبارزه کنند، در نسل‌های بعدی با جمعیت کمتری از آفات مواجه می‌شوند و در غیر این صورت جمعیت آفات در اراضی زیر کشت افزایش خواهد یافت.

ضیائیان احمدی افزایش آفات و بیماری‌ها در بخش کشاورزی خراسان جنوبی از جمله پیامد‌های خشکسالی دانست و ادامه داد: در مجموع آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز سالانه ۳۵ درصد به بخش کشاورزی خسارت وارد می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار