محمدحسین روشنک گفت:چند سال قبل تعدادی از صادرکنندگان که به نحوه واردات واگن معترض بودند، در نشستی که با مدیران خراسان رضوی به منظور رفع مشکل کمبود واگن برگزار شده بود از مدیران راه آهن خواستند که اجازه دهند آنان خودشان واگن وارد کنند.
وی اضافه کرد: البته آن زمان درخواست صادرکنندگان از مدیران، واردات موقت واگن بود چون در آن زمان واگن به صورت طبیعی وارد استان می شد اما این صادرکنندگان برای تسریع در کار با یک نفر در کشور دیگر هماهنگ و واگن را وارد می کردند که در این میان علاوه بر کرایه واگن و هزینه بارنامه مبلغ اضافه ای هم دریافت می کردند که در هیج جا ثبت نمی شد.
رییس اتحادیه واردکنندگان خراسان رضوی گفت: این درخواست از سوی فعالان بخش خصوصی یا تشکلهای استان خراسان رضوی مطرح نشده بود بلکه درخواست موقت عده ای از صادرکنندگان بود که بعدها تقریبا تبدیل به شغل عده ای شد که کاسب واردات واگن شدند.
روشنک تامین واگن را جزء مسئولیتهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: بهتر است راه آهن دوباره تامین واگن را برعهده گیرد و پیمانکاری را متولی این بخش کند تا بر هزینه های کرایه یا فروش هم نظارت داشته باشد و اجازه ندهد این موضوع برای عده ای شغل شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کمبود واگن صادراتی داریم یا خیر گفت: در بسیاری از موارد هم واگن خالی و هم بار هست اما صادرکننده و تامین کننده واگن به توافق نمی رسند و فردی که واگن دارد آن را نگه می دارد که گرانتر بفروشد و در صورتی که راه آهن در این بخش ورود کند دیگر چنین مساله ای پیش نمی آید و روال قانونی پیش می رود.
پیش از این معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز به ایرنا گفته بود:واگذاری مسئولیت تامین واگنهای صادراتی به بخش خصوصی موجب ایجاد بازار سیاه در این زمینه شده و هنوز این مشکل حل نشده است.
ابوالفضل چمندی افزود: تامین واگنهای صادراتی ابتدا در دست راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود اما ۲ سال قبل تقاضا شد که مسئولیت این موضوع به بخش خصوصی واگذار شود که چنین شد.
وی اضافه کرد: در این راستا اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی مکلف شده است که این موضوع یعنی بازگشت مدیریت واگنهای صادراتی به بخش دولتی را اعلام کند، تا این موضوع حل شود زیرا به شدت به ضرر تولیدکننده و صادرکننده است.