رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۲۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان این استان از آغاز فصل برداشت شده و خرید تضمینی، خریداری شده و این روند در ۶۷ مرکز خرید ادامه دارد.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان در ازای هر کیلوگرم است البته ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بابت گندم، یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه و ۲ هزار تومان نیز در ازای تحویل محاسبه شده است.

وی ادامه داد: جهادکشاورزی و تشکل‌های کشاورزی پیگیر موضوع قیمت‌ها هستند تا در صورت افزایش، موضوع به کشاورزان اعلام شود.

شهبازی با بیان اینکه امسال ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم قرار دارد، گفت: ۱۰۴ هزار هکتار از گندم زار‌های استان دیم و بقیه آبی هستند.

براساس اظهارات شهبازی، سال گذشته ۶۷۳ هزار تن گندم در استان تولید و ۴۵۰ هزار تن خریداری شد که امسال پیش بینی تولید ۸۲۵ هزار تن با ۵۴۵ هزار تن پیش بینی خرید است.

وی با بیان اینکه ۶۷ مرکز در کل استان آماده خرید هستند، ادامه داد: امسال چهار مرکز خرید گندم به مجموع مراکز خرید افزوده شده و ساعت کار خرید هم امسال نامحدود و از هشت صبح تا هشت غروب است.

ارقام گندم کشت شده در استان آذربایجان غربی هم به گفته شهبازی شامل ارقام پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم شامل واران، صدرا، باران، هما، هشترود و آذر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: طبق بررسی‌های انجام شده و با توجه به وضعیت مزارع استانی پیش بینی می‌شود تولید گندم ۲۰ درصد در سال‌جاری افزایش داشته باشد.

به گفته وی، مبارزه با علف‌های هرز، طرح جهش تولید در گندم زار‌ها و مبارزه با آفات و امراض از جمله اقداماتی است که در مسیر دستیابی به افزایش تولید و در ادامه آن امنیت غذایی انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.