در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

غدیر بزرگ‌ترین عید بشریت است

یک کارشناس مذهبی گفت: غدیر تنها نام یک سرزمین نیست یک تفکر است. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.

 

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی، کارشناس مذهبی گفت:واقعه غدیر خم که در آخرین سال زندگی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله رخ داد و در آن علی علیه السلام به جانشینی آن حضرت برگزیده شد، حادثه‌ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست یک تفکر است. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. غدیر خم یک سرزمین نیست؛ چشمه کوثری است که تا پایان هستی می‌جوشد.  

این کار شناس مذهبی افزود: خطابه یا خطبه‌ی غدیر سخنرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که در حجة الوداع در هنگام مراجعت از مناسک حج در محل معروف غدیرخم ایراد شده است. غدیرخم درست منطقه‌ای بود که راه حاجیان و کاروان‌ها بسوی مناطق جنوبی و شمالی شبه جزیره عربستان از هم دیگر جدا می‌شد. لفظ مولا در جمله من کنت مولاه فهذا علی مولاه، به معنی سرپرست و صاحب اختیار است. ایران اسلامی با تمسک به مولای غدیر، و نترسیدن از هجمه‌های دشمنان اسلام، راه خود را به سمت اقتدار و پیشرفت می‌پیماید.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی بیان کرد: برای نمونه در مسئله بیعت در غصب خلافت با وجود آنکه حق حیاتی و اساسی امام علی علیه السلام از وی سلب شد، اما امام علی علیه السلام ترجیح داد تا با سکوت و تحمل فشار‌های اطرافیان به وحدت مسلمین لطمه‌ای وارد نشود و بر این اساس وحدت در میان مردم را حفظ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار کرد: موضع مردم در بسیاری از موضوعات بر اساس نحوه خلافت جدید تغییر یافت. چهارچوب بندی امام علی علیه السلام در این دوران و اینکه چگونه میان همگان جمع بندی کند، از دشوارترین و هنرمندانه‌ترین ابتکارات ایشان بوده است. امام علی علیه السلام عقیده داشت که پیامبر وی را پس از خود، سرپرست امور امت قرار داده است و انتخاب پیامبر برای امت الزام آور است. پس، امت مجاز نیست شخص دیگری را برگزیند. اگر امام چنان اعتقادی نداشت به خود اجازه نمی‌داد تا از انصار یاری بطلبد و از آنان بخواهد که پس از بیعت کردن موضع خود را عوض کنند زیرا بیعت اگر درست باشد قراردادی است که وفای به آن واجب است و فرزند ابو طالب کسی نبود که مردم را به شکستن عهد فرا خواند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۶ تير ۱۴۰۲
خواهشا جشنها و اعتقادات مدهبی خودتونو به اسم جهان نزنید
آخرین اخبار