خشک شدن نهال‌های دشت پترگان و در آستانه خشکی قرار گرفتن نهال‌های دشت بمرود به دلیل آبیاری نکردن، سبب نارضایتی اهالی منطقه شده است.

یکی از اهالی روستای بمرود شهرستان زیرکوه با ارسال پیامی از خشک شدن نهال‌های کاشته شده از سوی منابع طبیعی در این منطقه ابراز گلایه کرده است.

او گفت: آبیاری دوره‌ای برای این نهال‌ها که ۳ سالی از کاشت آن‌ها می‌گذرد وجود ندارد و در دشت پترگان نیز این موضوع وجود داشته که به همین دلیل، ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های کشت شده خشک شده است.

این روستانشین بیان کرد: اگر توجه ویژه‌ای به جنگل‌های منطقه بمرود نیز نشود، یقینا ۴۵۰ هکتار از این مراتع خشک خواهد شد.

برای بررسی این موضوع با نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفتگو کردیم.

انجام آبیاری نهال ها، ۲ الی ۳ سال پس از کشت

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه یکی از ساکنین بمرود گفت: گرمای بی سابقه و وزش باد‌های سوزان فصلی و موسمی و تنش آبی، گیاهان را تهدید می‌کند و حتی گونه‌های باغی نیز هم اکنون به دلیل کم آبی در حال خشک شدن هستند.

او افزود: نهال‌های کاشته شده در هر منطقه صرفا ۲ الی ۳ سال پس از کاشت آبیاری می‌شوند و پس از آن، آبیاری متوقف شده و در زمان بارندگی درختان از آب بهره مند می‌شوند.


بیشتر بخوانید


نصرآبادی بیان کرد: اعتبارات استانی پیش بینی شده برای آبیاری نهال‌ها حتی کفاف آبیاری کردن ۱۵۰ هکتار از مراتع را نیز نمی‌دهد و باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عنوان کرد: گونه‌های متنوعی اعم از تاغ، رمس، قره داغ و اشنیان در استان کاشته می‌شود که هر کدام نیاز آبی متفاوتی دارند و در شرایط مختلف، از خود واکنش‌های مختلفی را نشان می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۹:۲۱ ۱۰ تير ۱۴۰۲
نگران نباش عزیزم اصلأ برای مدیران دولتی نالایق مهم نیست مگه خود مدیر کل نمیگه با این بودجه 150هکتار را میشه آبیاری کرد همون را انجام بده بهتر از هیچی است اگه واقعا دلسوز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۹ تير ۱۴۰۲
چرا به روش گرواسیس نمیکارید شرکتهای دانش بنیانم که با تولید قارچ میکروریزا این کشتو حمایت میکنند؟البته این یک سواله و طلبکارم نیستم؟ یعنی قدردان کاشت این بوته و گیاهان که جلوی گرد و خاک و فرسایش خاکم میگیرند هستم.شاید من پولم نرسه یا عمری نداشته باشم ولی این روش میتونه برای کاشت یک میلیارد یا اصلا بیست میلیارد درخت در ایرانم کارساز باشه.ودوباره ایرانو در نقشه جهان سبز کنه .کسی نقشه سرسبز و پوشش گیاهی ایران قدیمو دیده؟.ودر آخر اینکه دانشمندان طی تحقیقات به این نتیجه رسیدند هر جا سبز تر باشه ودرخت بیشتری داشته باشه باران بیشتری هم میباره و این گویای نظم در جهانه.و اینجوری هم میتوان گفت البته این نظر منه هر جا درخت سبزی وجود داره خدا روزی رسان او هست با ساختار پیچیده ای که در یک چشم بهم زدن طراحی میکنه.