کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از مرمت گذر محله "جلوخان" کرمانشاه به عنوان تنها گذر دارای جداره چوبی سبک بغدادی استان خبر داد.

مسلم کرمی کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به وسعت بافت تاریخی شهر کرمانشاه، گفت : بافت تاریخی شهر کرمانشاه، هسته اولیه شکل گیری این شهر است که از پیوستن چند محله قدیمی تشکیل و توسعه یافته است.

وی ادامه داد: بافت تاریخی شهر کرمانشاه از بخش‌های مختلفی همچون راسته بازارها، گذر‌های تاریخی، سرا‌ها و عناصر وابسته به بازار و بسیاری از بنا‌های ارزشمند تشکیل شده است. 

 کارشناس میراث فرهنگی استان از گذر به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های این محلات نام برد و گفت: گذر‌های تاریخی شبکه‌ای به هم پیوسته از راه‌ها و در واقع معبر خاصی در بافت تاریخی شهر بوده اند که محلات مختلف قدیمی شهر را به هم وصل می‌کرده و به نوعی می‌توان گفت خیابان اصلی هر محله بوده است. 

وی با بیان اینکه در گذشته مشاغل گوناگونی در گذر‌ها فعال بوده که بعضا امروزه هم فعال و پویا هستند، تصریح کرد: همچنین مردم محلات در اوقات فراغت خود در محل گذر جمع می‌شدند و در خصوص موضوعات مختلف با همدیگر مشورت می‌کردند. 

کرمی به تعدد گذر‌های تاریخی کرمانشاه در گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر تنها سه گذر شامل گذر‌های چنانی، معتضدالدوله وزیری و جلوخان در کرمانشاه باقی مانده و مابقی آن‌ها به مرور از بین رفته‌اند. 

وی خاطرنشان کرد: گذر جلوخان کرمانشاه به واسطه داشتن یک جداره با نمای چوبی سبک بغدادی از سایر گذر‌های استان متمایز و دارای اهمیت است که علاوه بر زیبایی، پیوند دهنده بین بافت و بازار تاریخی بوده که زمینه حضور و فعالیت‌های متنوع ساکنین این منطقه را فراهم نموده است.

کارشناس ناظر پروژه مرمت این گذر، با اشاره به اهتمام میراث فرهنگی استان برای حفظ گذر تاریخی جلوخان، عنوان کرد: در این راستا طی ماه‌های گذشته حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت این گذر در استان اختصاص یافت و مرمت آن را آغاز کردیم. 

وی از اتمام مرمت این گذر تاریخی خبرداد و گفت: مرمت و ساماندهی جداره و نمای چوبی، دفع رطوبت، مرمت نما‌های آجری و ... از اقداماتی است که در این گذر انجام دادیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.